اثیرالدینمنطق ابهری در کتاب المطالع [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 163-200]
اثیرالدین ابهری«الرساله الزاهره» نوشته اثیرالدین ابهری: نسخه شناسی، متن شناسی، تصحیح، و تحلیل [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 129-164]
اثیرالدین ابهریتصحیح و تحقیق رسالۀ تحریر الدلائل فی تقریر المسائل اثر اثیرالدین ابهری [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 103-145]
اجتهادتأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 115-137]
اجزاء زمانیزمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
احاطهسه مرتبۀ «کلی» و «جزئی» بر مبنای سه سیر فلسفی انطباق ماهوی، اشتمال تشکیکی در مراتب وجودی، احاطه وجود حق بر ظهورات [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 519-541]
احتمال شرطیالهیات و احتمالات (کاوشی موردپژوهانه و دفاعی شرطیمدارانه) [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 406-389]
احساسگرایی سطحیپیامدهای فرهنگ رفاه برای دینداری [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 83-101]
اخباریانتأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 115-137]
اختفای الهیمقایسه و نقد دیدگاههای جان شلنبرگ و پاسکال دربارۀ مسئلۀ اختفای الهی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 445-425]
اختیارتفسیر صدرالمتألهین از آموزۀ امر بین امرین بر مبنای مسئلۀ وحدت و کثرت [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 221-238]
اختیارگرویبررسی انتقادی راهکار کریستوفر فرانکلین در حلّ صورتبندیهای مبتنی بر اطمینان و عقبگرد از «معضل بخت» [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 333-349]
اخلاقتحول نفس در مسیر سعادت از منظر فارابی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 70-51]
اخلاق فضیلت محورنظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 225-243]
استنتاج بهترین تبییندفاع تبیینی از خداباوری: بررسیِ دیدگاه سوینبرن [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 487-465]
استنتاج بهترین تبیینتبیین و توجیه نظریه فطرت از دیدگاه شهید مطهّری بر مبنای الگوی استنتاج بهترین تبیین [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 133-155]
استنتاجگراییتحلیل و ارزیابی معیار پایستاری در رویکرد استنتاجگرایی به معناداری [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 119-133]
اسکندرعقل در فلسفۀ ارسطو به روایت اسکندر و فارابی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 141-164]
اسماءتوقیفیت اسماء و صفات الهی در اندیشهی ابنحزم قرطبی و ملاصدرا [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 279-261]
اسم خاصبررسی تطبیقی تئوری دلالت و اثبات ذات فردی در آراء کریپکی و علامه طباطبایی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 28-7]
اشارت و تنبیهاتتحلیل انتقادی آرای شارحان اشارات در باب تعین واجب تعالی [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 35-53]
اشتراک در وجودتحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 367-385]
اشتراک لفظی ارادهمعناشناسی اراده از منظر ابنسینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 249-268]
اشتراک معنوی ارادهمعناشناسی اراده از منظر ابنسینا مشترک لفظی یا مشترک معنوی [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 249-268]
اشتمالسه مرتبۀ «کلی» و «جزئی» بر مبنای سه سیر فلسفی انطباق ماهوی، اشتمال تشکیکی در مراتب وجودی، احاطه وجود حق بر ظهورات [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 519-541]
اصالت وجودمیانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متّکی بر وجود منبسط [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 87-109]
اصالت وجودتبیین اصالت وجود از نظر ملاصدرا با توجه به تفاسیر آن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 102-83]
اصالت وجودبررسی مبنایی اصالت وجود و اصالت ماهیت در تبیین ماهیت نداشتن واجب الوجود؛ باتکیه بر دیدگاه صدرالمتألهین و علامه طباطبایی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 177-155]
اصالت وجودبررسی جابهجایی معقولات اولی و معقولات ثانی فلسفی و طرح تقسیمبندی جدید بر اساس اصالت وجود [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 239-260]
اصل امتناع تناقضتبیین علم بلامعلوم خداوند در سایۀ کشف انسان از استحالۀ اجتماع نقیضین براساس نظر میرزا مهدی اصفهانی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 75-90]
اصل بارکناصلهای بوریدان و بارکن در منطق سینوی وارزیابی صحت استناد آنها به ابنسینا [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 261-278]
اصل بوریداناصلهای بوریدان و بارکن در منطق سینوی وارزیابی صحت استناد آنها به ابنسینا [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 261-278]
اصل بیتفاوتیالهیات و احتمالات (کاوشی موردپژوهانه و دفاعی شرطیمدارانه) [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 406-389]
اصول فقهتأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 115-137]
اضافه اشراقیشواهدی بر تعمیم نظریۀ ابصار سهروردی به دیگر ادراکات حسی و برخی از کارکردهای آن [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 515-531]
اضطراباز خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 47-65]
اطمینانواقع نمایی و ارزش معرفتی شناختهای ظنّی بر مبنای نظریه اعتباریات علامه طباطبایی [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 55-73]
اعتبار استدلال و روش تعیین آنبررسی انتقادی یک نقد دربارۀ سمانتیک نظام تابعارزشی آیا نتیجۀ استدلال میتواند مستقل از مقدمهها باشد؟ [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 441-463]
اعتباریاتتقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 57-74]
اعتباریاتپژوهشی پیرامون هنر از حیث اعتباری بودن براساس نظریۀ اعتباریات علامه سیدمحمدحسین طباطبایی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 207-228]
اعتباریّاتتقریری نو از مسئله شرّ براساس نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 137-157]
اعتباریتبررسی برهانهای صدرالمتألهین در باب اصالت وجود [دوره 42، شماره 1، 1388]
اعتباریتبررسی پاسخهای ملاصدرا به اشکالات شیخ اشراق در باب اصالت وجود [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 291-307]
اعتباریتنقد تفسیر عرفی از اصالت وجود صدرایی [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 35-50]
اعتباریت وجودرابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابن سینا، و بهمنیار [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 277-295]
انساننقد دیدگاه کلارک اچ. پیناک در باب «رابطه عاشقانه خداوند با انسان» از منظر متکلمان امامیه [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 25-41]
انسانشناسیتقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 57-74]
انسان کاملمرگ فرشتگان از دیدگاه ملاصدرا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 202-185]
انسان وارنقد دیدگاه پیناک در مسئلۀ «تشخّص خداوند» از منظر متکلمان امامیه [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 285-269]
انطباقعلم صدرایی در نسبت با رای انطباق و انقلاب [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 254-237]
انطباقسه مرتبۀ «کلی» و «جزئی» بر مبنای سه سیر فلسفی انطباق ماهوی، اشتمال تشکیکی در مراتب وجودی، احاطه وجود حق بر ظهورات [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 519-541]
انقباضبررسی پدیدۀ تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفۀ اسلامی
(بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک) [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 23-53]
اوپنهایمربرهان وجودی آنسلم به تقریر زالتا و نقد آن [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 113-131]
اوسیاواژه ارسطویی «اوسیا» و نارسایی برخی از ترجمه های آن [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 111-128]
اوصافتأملی بر نحوه انتزاع کثیر از واحد و اتصاف واحد به کثیر [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 151-166]
ایان باربورارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
بسیطتأملی بر نحوه انتزاع کثیر از واحد و اتصاف واحد به کثیر [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 151-166]
بسیطتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
بلنپتحلیل و ارزیابی معیار پایستاری در رویکرد استنتاجگرایی به معناداری [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 119-133]
بهنجاری و تمامیتبررسی انتقادی یک نقد دربارۀ سمانتیک نظام تابعارزشی آیا نتیجۀ استدلال میتواند مستقل از مقدمهها باشد؟ [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 441-463]
بوهمبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
بیان الأسرارمنطق ابهری در بیان الاسرار [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 269-299]
بیل و رستالکثرتگرایی بیل و رستال؛ و وحدتگرایی حداقلی در مورد منطق [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 289-309]
تاریخ فلسفه.نوآوری های فلسفی شهید سیّد مصطفی خمینی در الاهیّات بالمعنیالاخص [دوره 42، شماره 1، 1388]
تاریخمندیزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
تبعی بودن علم امام(ع)تبیین نظریه اعتدالی گستره علم امام معصوم با نقدی بر سایر نظریات متکلمان بر اساس ظواهر آیات و روایات [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 43-59]
تبعیتبررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابنسینا و خواجه نصیر طوسی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 19-30]
تبیینرویکرد معرفت شناختی در اثبات عقل مفارق در سنت اسلامی: تحلیل انتقادی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 166-147]
تعریف سهجزئی معرفتتحریری از نقد اشمیتـپتری بر اوّلین مثال نقض گتیه [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 51-68]
تعریف واجبالوجود و ممکنالوجودبرهان صدیقین صدرایی ابن سینا، تأمّلی در نظر صدرالمتالهین دربارۀ صدیقین بودن برهان سینوی [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 191-202]
تعقّلنقد و بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی درباه چگونگی پیدایش کثیر از واحد [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 39-57]
تعلیقات.حلّ پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابنسینا [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 25-38]
تعلیمراهبرد تعلیمی فارابی در برقراری صلح جهانی [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 9-23]
تعیّنتحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 367-385]
تغییر تدریجیمدلسازی ریاضی حرکت توسّطی و حرکت قطعی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 115-135]
تغییر دفعیمدلسازی ریاضی حرکت توسّطی و حرکت قطعی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 115-135]
تلاشرنج، ایمان، و معنا از دیدگاه داستایفسکی [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 171-197]
تمایز صفات ذاتی از صفات فعلیتأمّلات نقّادانه در تقسیمات صفات الهی به «ثبوتی ـ سلبی» و «ذاتی ـ فعلی» و ارائهی طرح تلفیقی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 486-467]
تمیّزتبیین دیدگاه عبدالرزاق لاهیجی در باب اعتباری بودن تشخّص [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 63-77]
تنزیهنقد قرآنمحور تأویلات ابنعربی از آیات مربوط به قوم حضرت نوح (ع) در فصوص الحکم [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 545-562]
تنزیه.تشبیه یا تنزیه از دیدگاه امام علی(ع) [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 91-117]
ثوابت منطقیتحلیل و ارزیابی معیار پایستاری در رویکرد استنتاجگرایی به معناداری [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 119-133]
ج
جامعهمفهوم «فطرت»؛ امکانی برای طرح نظریۀ فلسفۀ تاریخ [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 61-86]
جاناتان لوبررسی دوگانهانگاری جوهری دکارتی دربارۀ علیت ذهنی با تأکید بر آرای جاناتان لو [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 546-523]
جان پالکبازسازی نگره های «گزاره» و «وضعیّت» براساس آرای جان پالک [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 31-52]
جان دیوئیتفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریفها [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 183-202]
جان رالزسنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
جان شلنبرگمقایسه و نقد دیدگاههای جان شلنبرگ و پاسکال دربارۀ مسئلۀ اختفای الهی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 445-425]
جان فاستربررسی تطبیقی براهین درون نگرانه ملاصدرا و جان فاستر بر تجرد نفس [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 119-103]
جان گرکوعقلانیت باور دینی از نگاه جان گرکو و لیندا زاگزبسکی :دفاعی نابسنده بر پایۀ معرفتشناسی گواهی [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 285-305]
جان لاکحقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 7-31]
جان هیکبررسی مبانی کلامیـفلسفی نظریۀ پرورش روح جان هیک [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 67-84]
جبرتفسیر صدرالمتألهین از آموزۀ امر بین امرین بر مبنای مسئلۀ وحدت و کثرت [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 221-238]
جزئیسه مرتبۀ «کلی» و «جزئی» بر مبنای سه سیر فلسفی انطباق ماهوی، اشتمال تشکیکی در مراتب وجودی، احاطه وجود حق بر ظهورات [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 519-541]
جسممبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر) [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 430-413]
جسمنفسشناسی سلبی بررسی رویکرد سلبگرایانه ابن سینا به چیستی نفس [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 83-102]
جعلجعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 167-185]
جف جوردنتجربه دینی و تبیینهای طبیعتگرایانه، بررسی دیدگاه جف جوردن [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 287-307]
جلالالدین دوانیغیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 207-223]
جلالالدین محمد مولویآموزه بدا در قرآن، آرای کلامى شیعه، و آثار مولوى [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 203-224]
حکمت متعالیهتوحید افعالی در نظام فلسفی ملاصدرا [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 81-102]
حکمت متعالیهبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
حکمت متعالیهتاملی در مکتب فلسفی سبزوار و تبیین برخی ابتکارات آن [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 304-281]
حکمت مشائیسازگاری رهیافت مشایی و اشراقی به مسئله نفس در اندیشه سینوی [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 181-200]
حکمت مشرقیروششناسی غزالی در مواجهه با حکمت سینوی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 197-222]
حکیمان مشّایینقد و بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی درباه چگونگی پیدایش کثیر از واحد [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 39-57]
حملتبیین وجودشناختی «حمل» از نظر ملاصدرا و علامه طباطبایی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 1-17]
حمل اولی ذاتیراهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع "اجتماع دو مقوله"
در وجود ذهنی و کارایی آن [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 79-91]
حمل اوّلی ذاتیکاربردهای نادرست حمل اوّلی و شایع [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 103-119]
حمل اوّلی ذاتیبررسی و تحلیل فایدهمندی حمل شیء بر ذات خود از منظر فیلسوفان مسلمان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 303-287]
دکارتدروننگری، گواهی، و حافظه در نظام فلسفی ملاصدرا و دکارت [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 101-121]
دلالةالحائرینتأثیر فلسفه اسلامی بر اندیشه و روش کلامی ابنمیمون(با محوریت روششناسی کلام فلسفی در دلالة الحائرین) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 132-111]
دلالتبررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابنسینا و خواجه نصیر طوسی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 19-30]
دلالت التزاممقایسه نظریۀ مهجوریت دلالت التزام منطقدانان با مسئلۀ حجیت منطوق و مفهوم اصولیان [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 273-290]
زمانزمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
زمان آفاقیزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
زمان انفسیزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
زندگی پس از مرگمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
زیباییتعریف هنر و زیبایی نزد قاضی سعید قمی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 29-42]
عامگرایی معرفتیصدق خداباوری در پرتو برهان اجماع عام [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 400-383]
عدالتحقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 7-31]
عدل الهیبررسی قاعدۀ حسن و قبح عقلی از منظر روایات معصومین(علیهمالسلام) [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 273-291]
عدم امکان شناخت ذاتتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
عدم قطعیتبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
عرفانعرفان ابن سینا در آثار فرانسویان دو سدۀ اخیر [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 1-21]
عرفان اسلامیعشق مجازی: چیستی و چرایی عشق مجازی در عرفان اسلامی (از ابتدا تا پیش از ابن عربی) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 141-160]
عروض خارجیرابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابن سینا، و بهمنیار [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 277-295]
عشقنقد دیدگاه کلارک اچ. پیناک در باب «رابطه عاشقانه خداوند با انسان» از منظر متکلمان امامیه [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 25-41]
عشق ارادیربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 279-295]
عشق الهیمقایسه و نقد دیدگاههای جان شلنبرگ و پاسکال دربارۀ مسئلۀ اختفای الهی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 445-425]
فارابیتحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 367-385]
فارابیبررسی و مقایسه آرای ارسطو و فارابی در مسئله خطای حسّی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 246-227]
فارابیموضوع متافیزیک: اختلافنظر بنیادین فارابی و ابنسینا در باب صورت منطقی وجود [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 353-372]
فارابیتحلیل انتقادی دیدگاه ابونصر فارابی در باب مصادیق حروف معانی [(مقالات آماده انتشار)]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در بیان الاسرار [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 269-299]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در زبدة الحقائق [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 91-120]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در کتاب المطالع [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 163-200]
فاعلتحویلناپذیری دو معنای «توانایی» و مسئلۀ علت ناقصه [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 331-348]
فحشابررسی قاعدۀ حسن و قبح عقلی از منظر روایات معصومین(علیهمالسلام) [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 273-291]
فخر رازینقد و بررسی دیدگاه فخر رازی پیرامون مسأله رؤیت الهی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 19-1]
فخر رازیتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
فخر رازیارزیابی نزاع فخر رازی با فلسفۀ اسلامی در مسئلۀ اقلّی بودن شرور [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 475-492]
فخررازیدیدگاه معرفتشناختی فخررازی و خواجه نصیرالدین طوسی در باب کلیها [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 149-164]
فراتاریخیتزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
فرارویدادگیمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
فلسفۀ تطبیقیامکان فلسفۀ تطبیقی بر مبنای راه حل شیانگ لانگ جانگ [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 257-276]
فلسفۀ صدرازمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
فلسفۀ یونانیعقل در فلسفۀ ارسطو به روایت اسکندر و فارابی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 141-164]
فلوپیشفرض معرفتی در مسئلۀ وجود خدا [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 59-77]
فهم دینارزیابی نقش پارادایمها و الگوها در فهم دین با تأکید بر دیدگاه ایان باربور [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 464-443]
فهم متعارفمحافظهگرایی پدیداری: توجیه معرفتی از طریق به نظر رسیدن [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 371-351]
فیاض لاهیجی.علم خدا به جزئیات متغیر از دیدگاه فیاض لاهیجی و نقد و بررسی دیدگاه وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 213-197]
فیزیکبررسی پدیدۀ تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفۀ اسلامی
(بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک) [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 23-53]
فیزیکالیسمبررسی دوگانهانگاری جوهری دکارتی دربارۀ علیت ذهنی با تأکید بر آرای جاناتان لو [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 546-523]
فیزیکالیسمواکاوی تجرد نفس ابنسینا در بوتۀ نقد فیزیکالیسم [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 209-233]
فیزیکالیسم غیرتحویلیمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
کلام فلسفیتأثیر فلسفه اسلامی بر اندیشه و روش کلامی ابنمیمون(با محوریت روششناسی کلام فلسفی در دلالة الحائرین) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 132-111]
کلیتحلیل انتقادی دیدگاه خواجهنصیر دربارۀ چگونگی اطلاق کلّی مشکّک بر افراد آن [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 97-114]
کلیسه مرتبۀ «کلی» و «جزئی» بر مبنای سه سیر فلسفی انطباق ماهوی، اشتمال تشکیکی در مراتب وجودی، احاطه وجود حق بر ظهورات [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 519-541]
کمالربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 279-295]
کمالتحول نفس در مسیر سعادت از منظر فارابی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 70-51]
کمال-طلبیمتافیزیک درمان مبتنی بر منطق(LBT) از منظر الیوت کوهن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 226-203]
کندیبررسی تطبیقی برهان حدوث در اثبات وجود خدا از دیدگاه نظّام و کندی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 344-325]
کندیبازخوانی رسالۀ مواجهه با اندوه کندی بر اساس فلسفه به مثابۀ روش زندگی [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 333-348]
کنهتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
کوانتومبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
کوچکترین جزء طبیعیاستدلال جدلی ارسطو در نفی متحرک بذاته و دیدگاههای ابنسینا و ابن رشد دربارۀ آن [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 177-196]
کونمسئله وجود در فلسفة کندی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 243-257]
کیت فاینابنسینا و پاسخ به پارادوکسهایی درباره ماده و صورت [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 153-133]
کیفیات اولیهنقد جان مکی بر واقعگرایی اخلاقی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 63-80]
کیفیات ثانویهنقد جان مکی بر واقعگرایی اخلاقی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 63-80]
کی یرکگورمعناداری زندگی بشر بر مبنای توصیف کی یرکگور از سه قلمرو زیبایی شناسی، اخلاق و دین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 129-161]
گ
گذر زمانزمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
گزارهبازسازی نگره های «گزاره» و «وضعیّت» براساس آرای جان پالک [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 31-52]
گزارهگرایی غیرواقعنمادفاع از روانگرایی در چیستی شاهد [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 37-56]
گزارهگرایی واقعنمادفاع از روانگرایی در چیستی شاهد [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 37-56]
گزارههای قانونواربررسی قضایای حقیقیه منطقدانان مسلمان
و گزارههای قانونوار به تقریر نِلسون گودمَن [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 43-62]
گزاره های کلامیصدرالمتألهین و شش رویکرد رایج در زبان قرآن [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 139-160]
گستره علم امام معصومتبیین نظریه اعتدالی گستره علم امام معصوم با نقدی بر سایر نظریات متکلمان بر اساس ظواهر آیات و روایات [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 43-59]
گفتوگو (دیالوگ)چیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 23-46]
گناهتأثیر گناه بر غایت و کارکرد عقل در اندیشۀ غزالی [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 161-181]
گواهیدروننگری، گواهی، و حافظه در نظام فلسفی ملاصدرا و دکارت [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 101-121]
گیرندههای حسیبررسی و تحلیل لامسه و قوای آن از دیدگاه ملاصدرا و عصبشناسی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 388-373]
ل
لاادریگراییپیشفرض معرفتی در مسئلۀ وجود خدا [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 59-77]
لامسهبررسی و تحلیل لامسه و قوای آن از دیدگاه ملاصدرا و عصبشناسی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 388-373]
لاهیجیتبیین دیدگاه عبدالرزاق لاهیجی در باب اعتباری بودن تشخّص [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 63-77]
لذتتصویر زندگیِ پساز مرگ در فلسفه، ابنسینا [دوره 42، شماره 1، 1388]
مرتبۀ نبویتحلیل مبانی معرفتی نظریّۀ حسن و قبح شرعی غزالی [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 27-55]
مرگچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ ارادیچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ اندیشیاز خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 47-65]
مرگ انسان کبیرمرگ فرشتگان از دیدگاه ملاصدرا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 202-185]
مرگ جسمچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ طبیعیچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ فرشتگانمرگ فرشتگان از دیدگاه ملاصدرا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 202-185]
مرگ نفسچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مزلومطالعۀ تطبیقی- انتقادی مبانی و لوازم هستیشناختیِ تعالیخواهی در تفکر آبراهام مزلو و صدرالمتألهین مبانی و لوازم اصل واقعیت ذومراتبی و وحدت تشکیکی [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 447-469]
مسئله شرّتقریری نو از مسئله شرّ براساس نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 137-157]
مسئله نفس و بدنمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
مسئلۀ شرارزیابی نزاع فخر رازی با فلسفۀ اسلامی در مسئلۀ اقلّی بودن شرور [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 475-492]
مغالطهمتافیزیک درمان مبتنی بر منطق(LBT) از منظر الیوت کوهن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 226-203]
مغالطۀ پنداشت پرسشمغالطۀ «پنداشت پرسش» در برهان وجودی از منظر ویلیام رو [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 355-373]
مفاهیم فلسفیبررسی جابهجایی معقولات اولی و معقولات ثانی فلسفی و طرح تقسیمبندی جدید بر اساس اصالت وجود [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 239-260]
مفهومبازسازی نگره های «گزاره» و «وضعیّت» براساس آرای جان پالک [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 31-52]
مفهوممقایسه نظریۀ مهجوریت دلالت التزام منطقدانان با مسئلۀ حجیت منطوق و مفهوم اصولیان [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 273-290]
مفید بودن حمل اوّلی ذاتیبررسی و تحلیل فایدهمندی حمل شیء بر ذات خود از منظر فیلسوفان مسلمان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 303-287]
مقام احدیتخدای شخصوار از منظر علامه طباطبایی در مقایسه با الهیات گشوده [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 251-270]
مقام باطن و ملکوتتبیین نظریه اعتدالی گستره علم امام معصوم با نقدی بر سایر نظریات متکلمان بر اساس ظواهر آیات و روایات [دوره 56، شماره 1، 1402، صفحه 43-59]
مقام توصیف و تعلیلتبیین نحوۀ تأثیر نفس بر بدن با رویکرد فلسفۀ ملاصدرا [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 466-447]
مقام واحدیتخدای شخصوار از منظر علامه طباطبایی در مقایسه با الهیات گشوده [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 251-270]
مقایسۀ میانفرهنگیامکان فلسفۀ تطبیقی بر مبنای راه حل شیانگ لانگ جانگ [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 257-276]
مقولاتبررسی اطلاق «وجود» بر خدا در فلسفه ارسطو [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 121-140]
مکتب تفکیکتبیین علم بلامعلوم خداوند در سایۀ کشف انسان از استحالۀ اجتماع نقیضین براساس نظر میرزا مهدی اصفهانی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 75-90]
مکتب فلسفی سبزوارتاملی در مکتب فلسفی سبزوار و تبیین برخی ابتکارات آن [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 304-281]
موجودبررسی پاسخهای ملاصدرا به اشکالات شیخ اشراق در باب اصالت وجود [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 291-307]
موجودتمایز «وجود» و «موجود» در چارچوب نظریۀ دلالت غیرمستقیم (با تکیه بر آرای ملاصدرا و علامه طباطبایی) [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 1-17]
موجودموضوع متافیزیک: اختلافنظر بنیادین فارابی و ابنسینا در باب صورت منطقی وجود [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 353-372]
موجودنظریۀ الفاظ مشکک راه حل فارابی و ابنسینا در مواجهه با چالش ارسطویی [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 425-441]
موجودات امکانیرتبهبندی شأن موجودات امکانی بر اساس دو رویکرد «گسترۀ صفاتی» و «توسعهیافتگی وجودی» [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 377-402]
موجود ذهنیعلم صدرایی در نسبت با رای انطباق و انقلاب [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 254-237]
موجودیتجعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 167-185]
موسیبنمیمونتأثیر فلسفه اسلامی بر اندیشه و روش کلامی ابنمیمون(با محوریت روششناسی کلام فلسفی در دلالة الحائرین) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 132-111]
موضوع متافیزیکموضوع متافیزیک: اختلافنظر بنیادین فارابی و ابنسینا در باب صورت منطقی وجود [دوره 57، شماره 2، 1403، صفحه 353-372]
موقعیت های مرزیاز خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 47-65]
مولاناکارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا [دوره 42، شماره 1، 1388]
مولویچیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 23-46]
میانیاندیشیمیانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متّکی بر وجود منبسط [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 87-109]
میرزا مهدی اصفهانیتبیین علم بلامعلوم خداوند در سایۀ کشف انسان از استحالۀ اجتماع نقیضین براساس نظر میرزا مهدی اصفهانی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 75-90]
ن
ناانسان وارنقد دیدگاه پیناک در مسئلۀ «تشخّص خداوند» از منظر متکلمان امامیه [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 285-269]
نابرابری عادلانهسنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
ناتعّینگرویبررسی انتقادی راهکار کریستوفر فرانکلین در حلّ صورتبندیهای مبتنی بر اطمینان و عقبگرد از «معضل بخت» [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 333-349]
نامتناهیبررسی برهانهای ریاضیّاتی ابطال تسلسل بر اساس نظریّه مجموعه ها [دوره 42، شماره 1، 1388]
نتایج فطرتتبیین و توجیه نظریه فطرت از دیدگاه شهید مطهّری بر مبنای الگوی استنتاج بهترین تبیین [دوره 57، شماره 1، 1403، صفحه 133-155]
نحوتحلیل انتقادی دیدگاه ابونصر فارابی در باب مصادیق حروف معانی [(مقالات آماده انتشار)]
نسبت تساویدشواریهای منطقی نقیضهای مفاهیم شامل و راهحلّ آنها از دیدگاه ملّاصدرا [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 11-27]
نسبت عموم و خصوص مطلقدشواریهای منطقی نقیضهای مفاهیم شامل و راهحلّ آنها از دیدگاه ملّاصدرا [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 11-27]
نسبیباوریکثرتگرایی بیل و رستال؛ و وحدتگرایی حداقلی در مورد منطق [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 289-309]
نصگراییتأملی بر ارزش عقل از نگاه سلفیان و اخباریان [دوره 49، شماره 1، 1395، صفحه 115-137]
نظامنقد و بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی درباه چگونگی پیدایش کثیر از واحد [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 39-57]
نظّامبررسی تطبیقی برهان حدوث در اثبات وجود خدا از دیدگاه نظّام و کندی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 344-325]
نظام تابعارزشی و سمانتیک آنبررسی انتقادی یک نقد دربارۀ سمانتیک نظام تابعارزشی آیا نتیجۀ استدلال میتواند مستقل از مقدمهها باشد؟ [دوره 56، شماره 2، 1402، صفحه 441-463]
هایزنبرگبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
هبوطتقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 57-74]
هدف از آفرینشبررسی مبانی کلامیـفلسفی نظریۀ پرورش روح جان هیک [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 67-84]
هدف زندگیبررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا و معنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علّامه طباطبایی (ره) [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 63-91]
هستیشناسی حُسن و قبحارزیابی انتقادی استدلال معرفتی و استدلال تعاکس بر حسن و قبح عقلی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 271-287]
هستیشناسی صفات الهیالهیات سلبی در حوزه هستیشناسی صفات الهی در اندیشه علامه طباطبایی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 326-307]
هل بسیطجعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 167-185]