ابراهیم، علی (1380). تحلیل آرا اندیشمندان مسلمان درمسئله حدوث و قدم عالم. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی بیوک علیزاده. تهران: دانشگاه امام صادق، دانشکدۀ الهیات، معارف اسلامی و ارشاد.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1376). بسیط الحقیقه. در دانشنامۀ جهان اسلام. ویراستار غلامعلی حداد عادل. تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامی. ج 3، 435-436.
ابراهیمیدینانی، غلامحسین (1399). معمای زمان و حدوث جهان. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1383). الاشارات و التنبیهات. به کوشش کریم فیضی. قم: مطبوعات دینی.
ابن ملاحمی، محمود (1387). تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفه. به کوشش ویلفرد مادلونگ. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
____ (1979). المعتمد فی اصول الدین. به کوشش مارتین مکدرمت و ویلفرد مادلونگ. لندن: الهدی.
ارسطو (1379). متافیزیک. ترجمۀ شرف الدین خراسانی. تهران: انتشارات حکمت.
افلاطون (1380). دورۀ آثار، 4 جلد. ترجمۀ محمد حسن لطفی و رضا کاویان. تهران: خوارزمی.
بدوی، عبدالرحمن (1955). الافلاطونیة المحدثة عند العرب. قاهره: مکتبة النهضة المصریة.
____ (1393). مقدمۀ فارابی، ابونصر محمد، رسائل فلسفیة، بنغازی: منشورات الجامعة اللیبیة.
بغدادی، عبدالقاهر (بی تا). الفرق بین الفرق، به کوشش محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت: دارالمعرفة.
بهرامی، محمد (1390). بررسی مقایسهای پاسخهای حکمت مشاء و حکمت متعالیه به انتقادات غزالی بر فیلسوفان در مسایل معاد جسمانی و قدم عالم. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی محمدجعفر علمی. قم: دانشگاه باقرالعلوم، دانشکدۀ فلسفه و کلام.
توکلی بینا، میثم (1401). مقدمۀ جان فیلوپونوس: ردیه بر پروکلس. ترجمۀ میثم توکلی بینا. تهران: موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
خراسانی، شرف الدین (1377). ارسطو. در دایرة المعارف بزرگ اسلامی. ویراستار محمدکاظم موسوی بجنوردی. تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی. ج 7، 569-607.
رازی، قطب الدین (1383). المحاکمات. به کوشش کریم فیضی. قم: مطبوعات دینی.
زینالزاده، زیبا (1391). ارزیابی برهان حدوث در فلسفه و کلام اسلامی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی منصور ایمانپور. تبریز: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی.
ساکت، امیرحسین (1403). ترجمه و تحقیق رسالۀ حجج پروکلس در قدم عالم. تهران: انتشارات حکمت.
شهرستانی، عبدالکریم (1387). الملل و النحل. به کوشش محمد سید کیلانی. قاهره: شرکة مکتبة و مطبعة مصطفی البابی.
طوسی، خواجهنصیر (1383). شرح الاشارات و التنبیهات. به کوشش کریم فیضی. قم: مطبوعات دینی.
عریانی، مرضیه (1398). بررسی انتقادی نقدهای فلاسفه بر نظریه متکلمان درباره حدوث زمانی عالم. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. به راهنمایی حسین زمانیها. تهران: دانشگاه شاهد، دانشکدۀ علوم انسانی.
علیزاده، حامد؛ حیدری، طیّبه (1396). «بررسی و ارزیابی انتقادات غزالی بر ابنسینا در مسأله حدوث و قدم عالم با تکیه بر مبانی سینوی». اندیشۀ دینی. 17 (62) 86-65.
غزالی، امام محمد (1382). تهافت الفلاسفه. به کوشش سلیمان دنیا. تهران: شمس تبریزی.
فارابی، ابونصر محمد (1418). رسالة للفارابی فی الرد علی یحیی النحوی رسائل فلسفیه. بنغازی: منشورات الجامعة اللیبیة.
فتحی، حسن (1387). پاورقی ترجمۀ تهافت التهافت. نویسنده ابوالولید ابن رشد. تهران: حکمت.
فخر رازی، محمد بن عمر (1986). المسائل الخمسون فی اصول الدین. به کوشش احمد حجازی سقا. قاهره: المکتب الثقافی.
فیلوپونوس، جان (1401). ردیه بر پروکلس در باب قدم عالم. ترجمۀ میثم توکلی بینا. تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
کاپلستون، فردریک چارلز (1386). تاریخ فلسفه (یونان و روم). ترجمۀ جلال الدین مجتبوی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
گمبرتس، تئودور (1399). متفکران یونانی. 3 جلد. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.
ملاصدرا، صدرالدین محمد (1387)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة. 9 جلد. قم: المکتبة المصطفوی.
واعظ جوادی، اسماعیل (1362). حدوث و قدم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
یاسپرس، کارل (1398). فلوطین. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی.