بررسی دیدگاه ویلیام جیمز در اخلاق باور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته‌ی دکتری رشته فلسفه دین پردیس فارابی دانشگاه تهران

چکیده

در این نوشته استدلال­های جیمز در مقاله اراده معطوف به باور را بررسی می­کنیم. این استدلال­ها شامل سه استدلال عمده­ی استدلال علیه شاهدگرایی کلیفوردی، استدلال برای حق باورآوری و استدلال برای اراده باورآوری می­شود. جیمز برای صورت­بندی این سه استدلال اصلی از دو استدلال دیگر هم استفاده می­کند که ما آنها را استدلال حقیقت­جویانه و خطاپرهیزانه نامیدیم. تمام این استدلال­ها بر دو پایه آسان­باوری و نظریه استعدادی باور مبتنی است. بدون این دو مبنای فکری هیچ­یک از استدلال­های جیمز در اراده معطوف به باور کار نمی­کنند و به هدفی که دارند نمی­رسند. سنخ استدلال‌های وی برخلاف تصور رایج از سنخ استدلال‌های شاهدگرایانه­ای است که با مدل شاهدگرایانه کلیفورد تفاوت می­کند. به همین سبب، عموما نقد او بر شاهدگرایی کلیفورد را نقدی بر کلیت شاهدگرایی محسوب می‌کنند که برداشت صحیحی نیست. در نهایت، پیامدهای منطقی استدلال­های جیمز را بررسی و نقد می­کنیم. ایراد نسبی‌گرایی و عدم رابطه میان صدق و خیر از جمله نقدهایی که بر استدلال­های وی وارد شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of William James' View on Ethics of Belief

نویسنده [English]

  • Mehrdad Safari Aboksari
Ph.D. of Philosophy of Religion, University of Tehran, Pardis-e Farabi
چکیده [English]

In this essay, we will sort out William James's arguments in his ‘The Will to Believe’. These arguments range from an argument against Clifford's model of evidentialism, an argument for the right to believe and an argument for the will to believe. There are two micro-level arguments, as well, that are the argument to have more true beliefs and the argument to have less false beliefs. James uses the two latter micro-level arguments for his three former macro-level arguments. The totality of the structure of his arguments rests on two foundations: credulity and the dispositional theory of belief. Without these two foundations, none of his arguments in his The Will to Believe work. They will be presented before delving into the discussions about James's arguments. James's arguments have an evidential model which is different from Clifford's model of evidentialism. Therefore, his arguments against Clifford's model should not be construed as against evidentialism tout court. At the end, certain corollaries of his arguments will be discussed

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evidentialism
  • The will to Believe
  • The Right to Believe
  • Credulity
  • Dispositional Theory of Belief
[1] جیمز، ویلیام. 1370. پراگماتیسم. با ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی.
[2] سرزعیم، علی. 1395. اقتصاد برای همه. تهران: انتشارات ترمه.
[3] شمس، منصور. 1387. آشنایی با معرفتشناسی. تهران: طرح نو.
[4] کشفی، عبدالرسول. 1387. "بررسی و نقد نظریه رفتارگرایی فلسفی". فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه قم 9 (4): 27-46.
[5] Bishop, John. 2007. Believing by Faith: An Essay in the Epistemology and Ethics of Religious Belief . Oxford: CLARENDON PRESs.
[6] Chignell, Andrew. 2018. "The Ethics of Belief." The Stanford Encyclopedia of Philosophy . Spring 2018 Edition. Edited by Edward N. Zalta.
[7] Clifford, William Kingdon. 1879. Lecutres and Essays. Edited by Leslie Stephen and Frederick Pollock. Vol. 1. London: Macmillan and Co.
[8] Hick, John. 1990. Philosophy of Religion. Englewood Cliffs, New Jersey: PRENTICE HALL.
[9] Hick, John. 1988. Faith and Reason . Macmillan Press.
[10] James, William. 1907. The Will to Believe and Other Essays in Popular Philosophy. LONGMANS, GREEN, AND CO.
[11] Kauber, Peter. 1974. "The Foundations of James's Ethics." The University of Chicago Press 84 (2): 151-166.
[12] Nathanson, Stephen L. 1982. "Nonevidential Reasons for Belief: A Jamsian View ." Philosophy and Phenomenological Research 572-580.
[13] O'Connell, Robert. 1997. William James on the Courage to Believe . Fordham University Press.
[14] Palmer, Michael. 2001. The Question of God . Londoan and New York: Routledge.
[15] Plantinga, Alvin. 2000. Warranted Christian Belief . Oxford University Press.
[16] Russell, Bertrand. 1945. A History of Western Philosophy . New York: SIMON AND SCHUSTER.