بررسی دیدگاه ابوالحسن عامری پیرامون برزخ و معاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران

چکیده

اگرچه عامری درباره مسئله معاد و عمومیت آن به‌صورت مستقیم مطلبی را بیان نکرده است، اما می‏توان به شکل غیرمستقیم از آثار او دریافت که عالم برزخ نشئه‏ای بین حیات دنیوی و معاد است. درباره معاد یادآور شده است که انسان نمی‌تواند به کنه حقیقت معاد برسد اما هر کس به میزان درک خود می‌تواند به معرفت معاد برسد؛ یعنی میزان معرفت افراد به معاد متفاوت است. از بیانات او درمی‌یابیم که عامری به معاد جسمانی و روحانی اعتقاد دارد و درباره مسائل برزخ و معاد از متون دینی، فلاسفه و متکلمان تأثراتی پذیرفته است. گرچه با تحلیل روش‌شناختی ایشان در مورد این مسئله و تأمل درباره محتوای مباحثی که مطرح کرده است می‏توانیم تا حدی به تمایز دیدگاه او و متکلمان مسلمان پی بریم اما به جهت موجود نبودن خیلی از آثار او ما نمی‌توانیم به‌صورت قطعی درباره دیدگاه او داوری کنیم.
 



 






 






 






 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining Abul-Hasan Ameri's Perspectives on Purgatory and Resurrection

نویسنده [English]

  • Einolleh Khademi
Professor, Shahid Rajaii Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This article explores the viewpoints of Abul-Hasan Ameri regarding the concepts of purgatory and resurrection. While Ameri does not directly address these topics, an indirect analysis of his works suggests that he perceives the world of purgatory as an intermediate state between earthly life and resurrection. Regarding resurrection, Ameri maintains that while humans cannot fully comprehend its essence, individuals can acquire knowledge of it based on their own understanding. This implies that people possess varying levels of understanding when it comes to the concept of resurrection. Ameri's beliefs on both the physical and spiritual aspects of resurrection are influenced by religious texts, philosophers, and theologians. However, due to the limited availability of Ameri's works, it is challenging to draw a definitive conclusion about his perspectives on purgatory and resurrection.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Abul-Hasan Ameri
  • Purgatory
  • Resurrection
  1. منابع

    1. افلاطون، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی، چاپ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، 1380
    2. بهمنیار، التحصیل، تصحیح شهید مطهری، چاپ دوم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران،. 1375
    3. پورحسن، قاسم، «بررسی انتقادی براهین علیه جاودانگی و بقای نفس»، حکمت و فلسفه، پیاپی17، 1388
    4. پورحسن، قاسم، قلی زاده قپچاق، حسین، «مقایسه آرای فارابی و ابن سینا با ارسطو درباره جوهریت نفس به منظور فهم نظر آن ها در مورد تجرد و جاودانگی نفس»، خردنامه صدرا، 1397،پاییز97،پیاپی92.
    5. پور طولمی، منیر السادات، عرب زاده نژادی، نرگس، «تبیین فلسفی جاودانگی نفس»، فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، 1389،دوره 1، شماره3.
    6. حکمت، نصر الله، زندگی و آثار ابوالحسن عامری نیشابوری، تهران، چاپ اول، نشر علمی، 1390
    7. حکمت، نصر الله، حاجی زاده، محبوبه، «جایگاه ­معاد در فلسفه ابن سینا»، نشریه شناخت، 1392، شماره1/61.
    8. روحی، سراجی، غلامحسین، «بررسی و نقد ادله تجرد نفس در رساله فایدون افلاطون»، پژوهش‌های فلسفی- کلامی، 1389، دوره12، شماره2-1 پیاپی 45-46
    9. شریف مرتضی، علم الهدی، الذخیره فی علم الکلام، تحقیق السید احمد الحسینی، قم، موسسه النشر الاسلامی، التابعه بجماعه المدرسین، 1411ه.ق
    10. شهرستانی، الملل والنحل، تخریج محمد فتخ الله بدران ، چاپ سوم ، قم ، ناشر منشورات الرضی ، 1367
    11. شیخ صدوق، التوحید، تصحیح و تعلیق سید هاشم حسینی تهرانی، قم، مؤسسه النشر الاسلامی التابعه لجماعه المدرسین، 1430ه.ق
    12. عامری، الامد علی الابد، اربع رسائل فلسفه، تحقیق و تقدیم، سعید قائمی، کوفه، دار التنویر الطباعه و النشر،2015
    13. عامری، اعلام بمناقب الاسلام، تحقیق و دراسه الدکتور احمد عبدالحمید غراب، القاهره ، دارالکتاب العربی الطباعه و النشر، 1387،ه1967م
    14. عامری، منتخب النسک العقلی و التصوف الملی، رسائل ابوالحسن عامری، با مقدمه و تصحیح سبحان خلیفات،تهران، چاپ اول، مرکز نشر دانشگاهی تهران. 1375
    15. علامه حلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، بی تا، تصحیح، مقدمه و تعلیقه حسن حسن زاده آملی، قم، موسسه النشر الاسلامی، التابعه لجماعه المدرسین،.
    16. علامه حلی، الباب الحادی العشر، شرح مقداد بن عبدالله و ابوالفتح بن مخدوم الحسینی، با تحقیق و مقدمه مهدی محقق، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، 1370
    17. طوسی، خواجه نصیر، تلخیص المحصل معروف به نقد المحصل، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، 1405ه.ق (1985م.)
    18. فخر رازی، المباحث المشرقیه، 1401ه،1990م،تحقیق و تعلیق محمد المعتصم بالله البغدادی، چاپ اول، دار الکتاب العربی، بیروت.
    19. مشکاتی؛ محمد مهدی، تحلیلی از مبانی فلسفی ابن سینا، در معاد جسمانی و روحانی، پژوهش فلسفی – کلامی،1389، دوره12، شماره2-1(46-45).
    20. مشکاتی؛ محمد مهدی، «تحلیلی از مبانی فلسفی ابن سینا، در معاد جسمانی و روحانی»، پژوهش فلسفی – کلامی، 1389، دوره12، شماره2-1(46-45).
    21. مشکاتی؛ محمد مهدی، «مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوینی در مسائل مربوط به معاد»، الهیات تطبیقی، 1391،شماره8.
    22. شیخ مفید ، اوایل المقالات فی المذاهب و المختارات، تبریز، 1371 .
    23. شیخ مفید ، تصحیح الاعتقاد بصواب الانتقاد او شرح عقاید الصدوق.

    24.  ملاصدرا، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الأربعه، ج9، قم، منشورات مصطفوی، 1379.