• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فلسفه و کلام اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 50 (1396)
دوره دوره 49 (1395)
دوره دوره 48 (1394)
دوره دوره 47 (1393)
شماره شماره 2
پاییز و زمستان 1393، صفحه 161-232
شماره شماره 1
بهار و تابستان 1393، صفحه 1-160
دوره دوره 46 (1392)
دوره دوره 45 (1391)
دوره دوره 44 (1390)
دوره دوره 43 (1389)
دوره دوره 42 (1388)
حجتی, سید محمد علی, خسروانی, محمد مهدی. (1393). تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها. فلسفه و کلام اسلامی, 47(2), 183-202. doi: 10.22059/jitp.2014.52865
سید محمد علی حجتی; محمد مهدی خسروانی. "تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها". فلسفه و کلام اسلامی, 47, 2, 1393, 183-202. doi: 10.22059/jitp.2014.52865
حجتی, سید محمد علی, خسروانی, محمد مهدی. (1393). 'تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها', فلسفه و کلام اسلامی, 47(2), pp. 183-202. doi: 10.22059/jitp.2014.52865
حجتی, سید محمد علی, خسروانی, محمد مهدی. تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها. فلسفه و کلام اسلامی, 1393; 47(2): 183-202. doi: 10.22059/jitp.2014.52865

تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها

مقاله 2، دوره 47، شماره 2، پاییز و زمستان 1393، صفحه 183-202  XML اصل مقاله (555 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2014.52865
نویسندگان
سید محمد علی حجتی 1؛ محمد مهدی خسروانی2
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه گرایش منطق دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه)، عنوان شیوه‌ای از اندیشیدن، و نیز دانشی است که محصولِ دغدغه‌های دیوئی در زمینۀ فلسفۀ آموزش و پرورش است؛ دانشی که، به ادعای برخی در مسیر تبدیل شدن به یک «رشته» است. با این حال، دیدگاه‌های صاحبنظران دربارۀ چیستی سنجشگرانه‌اندیشی متفاوت است. در این مقاله، با تحلیل و نقد دیدگاه‌های برخی از صاحبنظران شناخته‌شده‌ترِ سنجشگرانه‌اندیشی نشان داده‌ایم که آن‌ها عموماً این انگاشته را می‌پذیرند که سنجشگرانه‌اندیشی به عنوان یک دانش «عام» امکان‌پذیر است. در پایان، با قول به این‌که رویکرد کسانی که در تعریف سنجشگرانه‌اندیشی بر فرآیند تمرکز می‌کنند پذیرفتنی‌تر است و نیز اینکه تفاوت دیدگاه‌ها غالباً از جنس «تضاد» نیست، نتیجه گرفته‌ایم که دیدگاه ریچارد پل جامع‌ترین دیدگاه است. نتیجۀ ضمنی (اما شاید مهم‌تر) مقاله این است که سنجشگرانه‌اندیشی صرفاً مقوله‌ای آموزش‌شناختی نیست و بررسی چیستیِ آن نیازمند تحقیق فلسفی است.
کلیدواژه‌ها
آموزش‌شناسی؛ تفکر خلاقانه؛ تفکر نقادانه؛ جان دیوئی؛ سنجشگرانه‌اندیشی؛ فلسفۀ آموزش و پرورش؛ منطق
مراجع
[1] Bowell, T. Kemp, G (2010). Critical Thinking; A Concise Guide. Routledge.

[2] Brookfield, Stephen D (1987). Developing Critical Thinking. Milton Keynes, SRHE and Open University Press.

[3] Dewey, John (1910. How We Think. Boston, Mass, D. C. Health and Co.

[4] Elder, L. Richard W. Paul: A Biographical Sketch, published in criticalthinking.org.

[5] Ennis, R (1996). Critical Thinking. Prentice-Hall.

[6] Fisher, Alec (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

[7] Flavell, J. H (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry, American Psychologist.

[8] Glaser, E (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking. Teacher’s College, Columbia University.

[9] Jill, L (1998). Thinking Clearly; A Guide to Critical Reasoning. New York, Norton & Company, Inc.

[10] Moon, J (2008). Critical Thinking; An Exploration of Theory and Practice. Routledge.

[11] Paul, R. Elder, L (2009). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools. The Foundation for Critical Thinking.

[12] Paul, R and Elder, L (2009). A Glossary of Critical Thinking Terms and Concepts. Foundation for Critical Thinking Press.

[13] Siegel, Harvey (1990). Educating Reason: Rationality, Critical Thinking and Education. London, Routledge.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,015
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.