مفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصب‌شناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی تهران

چکیده

این مقاله تلاشی است در جهت تحلیل مفهوم فرارویدادگیِ نفس بر بدن (یا حالات مغزی ـ عصب‌شناختی) و بررسی تأثیر اذعان به چنین رابطه‌ای میان نفس و بدن بر مسئلۀ زندگی پس از مرگ. مدعای این مقاله این است که مفهوم فرارویدادگی (که اجمالاً به معنای تأکید بر هم‌تغییری، وابستگی هستی‌شناختی و بی‌طرفی نسبت به تحویل‌پذیری است)، فاقد توان تبیینی کافی برای صورت‎بندی فیزیکالیستی مسئله رابطۀ نفس و بدن است. از این روی، حداکثر می‌تواند شاخصه‌هایی را در توصیف رابطۀ آن‎ها در اختیار نهد. شاخصه‌هایی که از یک سو با نسخه‌هایی از زندگی پس از مرگ که مبتنی بر دوگانه‌انگاری افلاطونی ـ دکارتی باشند، ناسازگاری دارد و از سوی دیگر، صرفاً دلالت فیزیکالیستی نداشته و افزون بر نسخه‌هایی از زندگی پس از مرگ که با فیزیکالیسم سازگارند، با نسخه‌های یگانه‌باورانه و البته غیرفیزیکالیستی و غیرتحویلی نیز سازگارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Supervenience and afterlife

نویسنده [English]

  • mahdi ghiasvand
Assistant Professor, Department of Philosophy, Kharazmi University, Tehran
چکیده [English]

In this paper, an explication of the term "supervenience" is presented. Then, this explication is used to clarify the meaning of the supervenience of the soul (mind) on the body (brain) and its effect on the philosophical problem of the afterlife. It has shown that physicalism about soul cannot be formulated upon supervenience per se, since reductivity is an essential aspect of physicalism. So, the main thesis of this paper is that supervenience of the soul on body is consistent with non-physicalistic/non-reductive versions of an afterlife as well as the physicalistic ones.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afterlife
  • Supervenience
  • Non-reductive Physicalism
  • Mind-body Problem
 
[1] Chalmers, D. (1996). The Conscious Mind:  In Search of a Fundamental Theory. OXFORD UNIVERSITY PRESS.
[2] Cooper, J. (1988). "The Identity of Resurrected Persons: Fatal Flaw of Monistic Anthropology", Calvin Theological Journal: 23:1, pp. 19-36.
[3] Davidson, D. (1970). "Mental Events". Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings (2002). OXFORD UNIVERSITY PRESS.
[4] Hasker, W. (2017). "Emergent Dualism". The Palgrave Handbook of Afterlife. PALGRAVE.
[5] Hawthorne, J. P. (2002). "Blocking Definitions of Materialism". Philosophical Studies: 110, pp. 103–113.
[6] Horgan, T. (1993). "From Supervenience to Superdupervenience: Meeting The Demands of a Material World". Mind, 102: 555–86.
[7] Huijnink, W. (2002). Supervenience in Nonreductive Theories of Mind. Doctoral Dissertation, Utrecht University, pp. 4-11 & 44-45. Online edition on: http://www.phil.uu.nl/preprints/ckiscripties/SCRIPTIES/007_huijnink.pdf.
[8] Jackson, F. (1998). From Metaphysics to Ethics: A Defense of Conceptual Analysis. OXFORD UNIVERSITY PRESS.
[9] Kim, J. (1982). "Psychophysical Supervenience", Philosophical Studies: 41, PP. 51-70. Reprinted in: Supervenience and Mind: Selected Philosophical Essays, PP. 175–193, Cambridge University Press, 1993.
[10] ----------. (1984), "Concepts of Supervenience", Philosophy and Phenomenological Research: 45, PP. 153-176. Reprinted in: Supervenience and Mind, PP. 53–78.
[11] ----------. (1987). "‘Strong’ and ‘Global’ Supervenience Revisited", Philosophy and Phenomenological Research: 48, PP. 35-326. Reprinted in: Supervenience and Mind, PP. 79–91.
[12] ----------. (1990). "Supervenience as a Philosophical Concept", Metaphilosophy: 21, PP. 1-27. Reprinted in: Supervenience and Mind, PP. 131–160.
[13] ----------. (1993). Supervenience and Mind: Selected Philosophical Essays. Cambridge University Press.
[14] ----------. (2006). "Emergence: Core ideas and issues", Synthese: 151, pp. 547-559.
[15] Lewis, D. (1983). "New Work for a Theory of Universals". Australasian Journal of Philosophy: 61, pp. 343–77.
[16] McLaughlin, B. & Bennett, K. (2011), "Supervenience". On: http://plato.stanford.edu/entries/supervenience/.
[17] Murphy, N. (2006). Bodies and Souls, or Spirited Bodies? CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS.
[18] O'Connor, T. & Wong, H. Y. (2012). "Emergent Properties". on: http://plato.stanford.edu/entries/properties-emergent.
[19] Steinhart, E. (2017). "Digital Afterlives". The Palgrave Handbook of Afterlife. PALGRAVE.
[20] Stoljar, D. (2009). "Physicalism". Stanford Online Encyclopedia of Philosophy. On: http://plato.stanford.edu/entries/physicalism/
[21] Tye, M. (2009). Consciousness revisited: materialism without phenomenal concepts. MIT Press.
[22] Van Inwagen, P. (2007). "A Materialist Ontology of the Human Person". Persons: Human and Divine. OXFORD UNIVERSITY PRESS.
[23] Zimmerman, D. (2004). "Christians Should Affirm Mind-Body Dualism". Contemporary Debates in Philosophy of Religion. Blackwell.