وجود انواع شرور در جهان هستی همواره دستمایۀ ملحدین برای نقد عقلانیت خداباوری بوده است. در میان پاسخهای مختلفی که از سوی خداباوران به مسألۀ شر داده شده است، نظریۀ عدل الاهی غایتشناسانۀ سوئینبرن، فیلسوف دین معاصر انگلیسی، از اهمیت خاصی برخوردار است. وی در این نظریۀ عدل الاهی ادّعا دارد که نظریهاش نه تنها میتواند به اِشکال شرّ اخلاقی پاسخ دهد، بلکه اِشکال شرّ طبیعی را نیز میتواند از میان بردارد. در این نوشتار، در ابتدا با استناد به آثار مختلف سوئینبرن، نظریۀ وی تحت عنوان «نظریۀ عدل الاهی غایتشناسانه در مورد مسألۀ شرّ و استدلالات مربوطه» تقریر و تحلیل خواهد شد، سپس در بوتۀ نقد قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که نظریۀ عدل الاهی غایتشناسانه وی با اشکالات متعددی روبهرو است.