آقایانی چاوشی، جعفر. (1383). کتابشناسی توصیفی فارابی. تهران: هرمس.
ابنسینا، ابو علی. (1363). زندگینامه. ترجمۀ سید ابراهیم دیباجی. تهران: امیرکبیر.
ابنسینا، ابو علی. (1956 م). الشفاء، المنطق، البرهان. تصحیح ابراهیم مدکور. قاهرة: المطبعة الأمیریّة.
ابنسینا، ابو علی. (1960 م). الشفاء، الإلهیات. تصحیح ابراهیم مدکور. قاهرة: المطبعة الأمیریّة.
اسعدی، مهدی، حسن فتحی. (1397). تمایز وجود و ماهیت نزد فارابی و مقایسۀ آن با نظر بوئتیوس در باب تمایز وجود و موجود. آموزههای فلسفۀ اسلامی، 23. صص 25-48.
ایجی، عبدالرحمن. (بیتا). المواقف فی علم الکلام. بیروت: عالم الکتب.
احترامی، رحمان، شهرام پازوکی. (1400). سرچشمههای بحث وجود و ماهیت، و تمایز متافیزیکی آنها در کتاب الحروف فارابی. حکمت سینوی، 66. صص 99-124.
پورحسن، قاسم. (1393). فارابی و نظریۀ تمایز وجود از ماهیت. تاریخ فلسفه، 3. صص 63-90.
حسینی، داود. (1398الف). وجود و ذات؛ تفسیری از صدرا در سیاق تاریخی. قم: انتشارات حکمت اسلامی.
حسینی، داود. (1398ب). مطهری و مسئلۀ جدید اصالت وجود. تهران: ندای فطرت (وابسته به بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری).
سالاری طرزقی، زهرا، طاهره کمالی زاده،، فاطمه شهیدی. (1399). بررسی مقایسهای موضوع فلسفۀ اولی در فلسفۀ فارابی و حکمت متعالیۀ ملاصدرا. پژوهشهای هستیشناختی، 17. صص 55-77.
سالم، مریم. (1392). تقسیم موجود به واجب و ممکن، ابتکار فلسفی فارابی و ابنسینا. آینۀ معرفت، 34. صص 25-41.
شهیدی، فاطمه. (1393). «وجود» و «موجود»در کتاب الحروف فارابی. جاویدان خرد، 25. صص 55-76.
کمالیزاده، طاهره. (1387). وجود و ماهیت در دو نظام ارسطو و فارابی. حکمت سینوی، 39. صص 94-111.
کمالی زاده، طاهره، زهرا سالاری طرزقی، فاطمه شهیدی. (1401). بررسی مقایسهای دیدگاههای فارابی و صدرالمتالهین دربارۀ تمایز وجود از ماهیت. معارف حکمی جامعه، 4. صص 21-44.
کیانخواه، لیلا. (1393). تحقیق و تصحیح انتقادی رسالۀ «فی اغراض ما بعد الطبیعه». جاویدان خرد، 26. صص 119-157.
کیانخواه، لیلا. (1394). تعریف متافیزیک بر اساس موجود بماهوموجود از دیدگاه فارابی (براساس الجمع بین رایی الحکیمین، البرهان، احصاءالعلوم، اغراض مابعدالطبیعة و تعلیقات). آینۀ معرفت، 42. صص 17-46.
کیانخواه، لیلا. (1396). بررسی چگونگی اطلاق «موجود» بر موجودات از دیدگاه فارابی. جاویدان خرد، 32. صص 165-194.
کیانخواه، لیلا، رضا اکبریان، محمد سعیدیمهر. (1390). محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابنسینا. حکمت سینوی، 45. صص 93-114.
کیانخواه، لیلا، رضا اکبریان، محمد سعیدیمهر. (1391). تعریف و موضوع متافیزیک از دیدگاه ابنسینا بررسی تاثیر رسالۀ أغراض متافیزیک فارابی. حکمت سینوی، 47. صص 27-52.
فارابی، ابو نصر. (1381). فصوص الحکمة. تحقیق علی اوجبی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
فارابی، ابو نصر. (1390). المنطقیّات للفارابی، ج 1. قم: مکتبة مرعشی.
فارابی، ابو نصر. (1949 م). إحصاء العلوم. تصحیح عثمان امین. قاهرة:دار الفکر العربی.
فارابی، ابو نصر. (1970 م). کتاب الحروف. تصحیح محسن مهدی. بیروت: دارالمشرق.
عارفی، سیمین. (1392). شکلگیری نظریۀ فلسفی تمایز وجود و ماهیت در جهان اسلام؛ بررسی دیدگاه کندی و فارابی. پژوهشهای فلسفیکلامی، 58. صص 23-36.
عبودیت، عبدالرسول. (1385). درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، ج 1. تهران و قم. سمت و موسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی. (1371). مجموعۀ آثار استاد شهید مطهری، ج 6 و 9. تهران: صدرا.
نبویان، سید محمدمهدی. (1395). جستارهایی در فلسفۀ اسلامی؛ مشتمل بر آراء اختصاصی آیةالله فیاضی. قم: انتشارات حکمت اسلامی.
هدایت افزا، محمود، شاکر لوایی. (1395). رابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابنسینا، و بهمنیار. فلسفه و کلام اسلامی، 49 (2). صص 277-295.
Menn, S. (2008). AL-FĀRĀBĪ’S KITĀB AL-ḤURŪF AND HIS ANALYSIS OF THE SENSES OF BEING. Arabic Sciences and Philosophy, 18 (1) , 59-97.
Rashed, Marvan. (2009). ON THE AUTHORSHIP OF THE TREATISE ON THE HARMONIZATION OF THE OPINIONS OF THE TWO SAGES ATTRIBUTED TO AL-FĀRĀBĪ. Arabic Sciences and Philosophy, 19 (1) , 43-82.
Wisnovsky, Robert, Avicenna’s Metaphysics in Context, Ithaca, New York: Cornell University Press, 2003.
Wisnovsky, Robert. (2005). «Avicenna and the Avicennian Tradition,» In: P. Adamson and R. Taylor, eds. , The Cambridge Companion to Arabic Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press, p92-136.
Wisnovsky, Robert. (2012). «Essence and Existence in the Islamic East (Mashriq) in the 11th and 12th centuries CE: A sketch.» In The Arabic, Hebrew and Latin Reception of Avicenna’s Metaphysics, ed. A. Bertolacci and D. Hasse. Berlin: De Gruyter, p27-50.