• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فلسفه و کلام اسلامی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 50 (1396)
دوره دوره 49 (1395)
دوره دوره 48 (1394)
دوره دوره 47 (1393)
دوره دوره 46 (1392)
شماره شماره 2
پاییز و زمستان 1392، صفحه 1-161
شماره شماره 1
بهار و تابستان 1392، صفحه 1-146
دوره دوره 45 (1391)
دوره دوره 44 (1390)
دوره دوره 43 (1389)
دوره دوره 42 (1388)
خسروپناه, عبدالحسین, عاشوری, مهدی. (1392). مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی. فلسفه و کلام اسلامی, 46(1), 55-77. doi: 10.22059/jitp.2013.31936
عبدالحسین خسروپناه; مهدی عاشوری. "مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی". فلسفه و کلام اسلامی, 46, 1, 1392, 55-77. doi: 10.22059/jitp.2013.31936
خسروپناه, عبدالحسین, عاشوری, مهدی. (1392). 'مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی', فلسفه و کلام اسلامی, 46(1), pp. 55-77. doi: 10.22059/jitp.2013.31936
خسروپناه, عبدالحسین, عاشوری, مهدی. مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی. فلسفه و کلام اسلامی, 1392; 46(1): 55-77. doi: 10.22059/jitp.2013.31936

مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی

مقاله 3، دوره 46، شماره 1، بهار و تابستان 1392، صفحه 55-77  XML اصل مقاله (398 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2013.31936
نویسندگان
عبدالحسین خسروپناه 1؛ مهدی عاشوری2
1دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد پیام نور تهران
چکیده
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفت­شناسی از آن بهره برده­اند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» می‌دانند، این تقسیم در «معرفت­شناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمی­توان «تصدیق» را در اصطلاح معرفت­شناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علم­حصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستی­شناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفت­شناسی مساوق با «قضیه» می­باشد، نه یک «هستی علمی»­ که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع می­شود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفت­شناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد می­شود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفت­شناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده ­شود.
کلیدواژه‌ها
تصور؛ معرفت تصوری؛ تصدیق؛ معرفت تصدیقی؛ معرفت شناسی؛ نوصدرایی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,459
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,032
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.