اصالت وجودمیانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متّکی بر وجود منبسط [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 87-109]
اصالت وجودتبیین اصالت وجود از نظر ملاصدرا با توجه به تفاسیر آن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 102-83]
اصالت وجودبررسی مبنایی اصالت وجود و اصالت ماهیت در تبیین ماهیت نداشتن واجب الوجود؛ باتکیه بر دیدگاه صدرالمتألهین و علامه طباطبایی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 177-155]
اصل امتناع تناقضتبیین علم بلامعلوم خداوند در سایۀ کشف انسان از استحالۀ اجتماع نقیضین براساس نظر میرزا مهدی اصفهانی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 75-90]
اصل بارکناصلهای بوریدان و بارکن در منطق سینوی وارزیابی صحت استناد آنها به ابنسینا [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 261-278]
اصل بیتفاوتیالهیات و احتمالات (کاوشی موردپژوهانه و دفاعی شرطیمدارانه) [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 406-389]
اصل بوریداناصلهای بوریدان و بارکن در منطق سینوی وارزیابی صحت استناد آنها به ابنسینا [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 261-278]
تعریف سهجزئی معرفتتحریری از نقد اشمیتـپتری بر اوّلین مثال نقض گتیه [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 51-68]
تعریف واجبالوجود و ممکنالوجودبرهان صدیقین صدرایی ابن سینا، تأمّلی در نظر صدرالمتالهین دربارۀ صدیقین بودن برهان سینوی [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 191-202]
تعقّلنقد و بررسی دیدگاه ابوالبرکات بغدادی درباه چگونگی پیدایش کثیر از واحد [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 39-57]
تعلیقات.حلّ پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابنسینا [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 25-38]
تعلیمراهبرد تعلیمی فارابی در برقراری صلح جهانی [(مقالات آماده انتشار)]
تعیّنتحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 367-385]
تغییر تدریجیمدلسازی ریاضی حرکت توسّطی و حرکت قطعی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 115-135]
تغییر دفعیمدلسازی ریاضی حرکت توسّطی و حرکت قطعی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 115-135]
تلاشرنج، ایمان، و معنا از دیدگاه داستایفسکی [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 171-197]
تمایز صفات ذاتی از صفات فعلیتأمّلات نقّادانه در تقسیمات صفات الهی به «ثبوتی ـ سلبی» و «ذاتی ـ فعلی» و ارائهی طرح تلفیقی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 486-467]
تمیّزتبیین دیدگاه عبدالرزاق لاهیجی در باب اعتباری بودن تشخّص [دوره 50، شماره 1، 1396، صفحه 63-77]
تنزیه.تشبیه یا تنزیه از دیدگاه امام علی(ع) [دوره 43، شماره 1، 1389، صفحه 91-117]
حکمت متعالیهتوحید افعالی در نظام فلسفی ملاصدرا [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 81-102]
حکمت متعالیهبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
حکمت متعالیهتاملی در مکتب فلسفی سبزوار و تبیین برخی ابتکارات آن [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 304-281]
حکمت مشائیسازگاری رهیافت مشایی و اشراقی به مسئله نفس در اندیشه سینوی [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 181-200]
حکمت مشرقیروششناسی غزالی در مواجهه با حکمت سینوی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 197-222]
حملتبیین وجودشناختی «حمل» از نظر ملاصدرا و علامه طباطبایی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 1-17]
حمل اولی ذاتیراهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع "اجتماع دو مقوله"
در وجود ذهنی و کارایی آن [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 79-91]
حمل اوّلی ذاتیکاربردهای نادرست حمل اوّلی و شایع [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 103-119]
حمل اوّلی ذاتیبررسی و تحلیل فایدهمندی حمل شیء بر ذات خود از منظر فیلسوفان مسلمان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 303-287]
دکارتدروننگری، گواهی، و حافظه در نظام فلسفی ملاصدرا و دکارت [دوره 46، شماره 2، 1392، صفحه 101-121]
دلالةالحائرینتأثیر فلسفه اسلامی بر اندیشه و روش کلامی ابنمیمون(با محوریت روششناسی کلام فلسفی در دلالة الحائرین) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 132-111]
دلالتبررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابنسینا و خواجه نصیر طوسی [دوره 47، شماره 1، 1393، صفحه 19-30]
دلالت التزاممقایسه نظریۀ مهجوریت دلالت التزام منطقدانان با مسئلۀ حجیت منطوق و مفهوم اصولیان [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 273-290]
زمانزمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
زمان آفاقیزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
زمان انفسیزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
زندگی پس از مرگمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
س
ساحت ارادیساحت ارادی نفس در نظر غزالی [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 53-77]
عامگرایی معرفتیصدق خداباوری در پرتو برهان اجماع عام [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 400-383]
عدالتحقوق طبیعی از دیدگاه جان لاک و مرتضی مطهری [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 7-31]
عدم امکان شناخت ذاتتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
عدم قطعیتبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
عرفانعرفان ابن سینا در آثار فرانسویان دو سدۀ اخیر [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 1-21]
عرفان اسلامیعشق مجازی: چیستی و چرایی عشق مجازی در عرفان اسلامی (از ابتدا تا پیش از ابن عربی) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 141-160]
عروض خارجیرابطۀ وجود و ماهیت از منظر فارابی، ابن سینا، و بهمنیار [دوره 49، شماره 2، 1395، صفحه 277-295]
عشقنقد دیدگاه کلارک اچ. پیناک در باب «رابطه عاشقانه خداوند با انسان» از منظر متکلمان امامیه [(مقالات آماده انتشار)]
عشق ارادیربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 279-295]
عشق الهیمقایسه و نقد دیدگاههای جان شلنبرگ و پاسکال دربارۀ مسئلۀ اختفای الهی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 445-425]
فارابیتحلیل مفهومی، گزارهای و سیستمی دیدگاه صریح فارابی در مسئلۀ تشخص [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 367-385]
فارابیبررسی و مقایسه آرای ارسطو و فارابی در مسئله خطای حسّی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 246-227]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در بیان الاسرار [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 269-299]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در زبدة الحقائق [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 91-120]
فاضل احمد پاشا 1618منطق ابهری در کتاب المطالع [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 163-200]
فیاض لاهیجی.علم خدا به جزئیات متغیر از دیدگاه فیاض لاهیجی و نقد و بررسی دیدگاه وی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 213-197]
فاعلتحویلناپذیری دو معنای «توانایی» و مسئلۀ علت ناقصه [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 331-348]
فخر رازینقد و بررسی دیدگاه فخر رازی پیرامون مسأله رؤیت الهی [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 19-1]
فخر رازیتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
فراتاریخیتزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
فرارویدادگیمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
فراوجودی احدمعرفت حضوری به احد نزد افلوطین و مولوی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 229-249]
فرگهبررسی و تحلیل فایدهمندی حمل شیء بر ذات خود از منظر فیلسوفان مسلمان [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 303-287]
فرهنگ رفاهپیامدهای فرهنگ رفاه برای دینداری [دوره 43، شماره 2، 1389، صفحه 83-101]
فیزیکبررسی پدیدۀ تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفۀ اسلامی
(بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک) [دوره 46، شماره 1، 1392، صفحه 23-53]
فیزیکالیسمبررسی دوگانهانگاری جوهری دکارتی دربارۀ علیت ذهنی با تأکید بر آرای جاناتان لو [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 546-523]
فیزیکالیسم غیرتحویلیمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
کمالربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 279-295]
کمالتحول نفس در مسیر سعادت از منظر فارابی [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 70-51]
کمال-طلبیمتافیزیک درمان مبتنی بر منطق(LBT) از منظر الیوت کوهن [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 226-203]
کندیبررسی تطبیقی برهان حدوث در اثبات وجود خدا از دیدگاه نظّام و کندی [دوره 55، شماره 2، 1401، صفحه 344-325]
کنهتحلیل و نقد نظریه ی «عدم امکان شناخت ذات الهی از منظر فخر رازی» [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 183-167]
کوانتومبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
کوچکترین جزء طبیعیاستدلال جدلی ارسطو در نفی متحرک بذاته و دیدگاههای ابنسینا و ابن رشد دربارۀ آن [دوره 51، شماره 2، 1397، صفحه 177-196]
کونمسئله وجود در فلسفة کندی [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 243-257]
گ
گذر زمانزمان بدون گذر در فلسفة صدرا [دوره 51، شماره 1، 1397، صفحه 7-24]
گیرندههای حسیبررسی و تحلیل لامسه و قوای آن از دیدگاه ملاصدرا و عصبشناسی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 388-373]
گزارهبازسازی نگره های «گزاره» و «وضعیّت» براساس آرای جان پالک [دوره 44، شماره 2، 1390، صفحه 31-52]
گزارهگرایی غیرواقعنمادفاع از روانگرایی در چیستی شاهد [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 37-56]
گزارهگرایی واقعنمادفاع از روانگرایی در چیستی شاهد [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 37-56]
مرتبۀ نبویتحلیل مبانی معرفتی نظریّۀ حسن و قبح شرعی غزالی [دوره 45، شماره 1، 1391، صفحه 27-55]
میرزا مهدی اصفهانیتبیین علم بلامعلوم خداوند در سایۀ کشف انسان از استحالۀ اجتماع نقیضین براساس نظر میرزا مهدی اصفهانی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 75-90]
مرگچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ ارادیچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ اندیشیاز خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 47-65]
مرگ انسان کبیرمرگ فرشتگان از دیدگاه ملاصدرا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 202-185]
مرگ جسمچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ طبیعیچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مرگ فرشتگانمرگ فرشتگان از دیدگاه ملاصدرا [دوره 54، شماره 1، 1400، صفحه 202-185]
مرگ نفسچیستی و اقسام مرگ در آثار آگوستین قدیس [دوره 48، شماره 2، 1394، صفحه 265-285]
مسیح شناسیمسیح در جریان تاریخ (بررسی آرای مسیح شناسانۀ ولفهارت پاننبرگ و مواضع نقد آن از سوی متفکران) [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 109-140]
مسئله شرّتقریری نو از مسئله شرّ براساس نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 137-157]
مسئله نفس و بدنمفهوم متافیزیکی فرارویدادگی و زندگی پس از مرگ (در تأثیر فرارویدادگی حالات ذهنی بر حالات مغزی ـ عصبشناختی بر مسئلۀ امکان زندگی پس از مرگ) [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 121-140]
موجودبررسی پاسخهای ملاصدرا به اشکالات شیخ اشراق در باب اصالت وجود [دوره 47، شماره 2، 1393، صفحه 291-307]
موجودتمایز «وجود» و «موجود» در چارچوب نظریۀ دلالت غیرمستقیم (با تکیه بر آرای ملاصدرا و علامه طباطبایی) [دوره 48، شماره 1، 1394، صفحه 1-17]
موجودیتجعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 167-185]
موجود ذهنیعلم صدرایی در نسبت با رای انطباق و انقلاب [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 254-237]
موسیبنمیمونتأثیر فلسفه اسلامی بر اندیشه و روش کلامی ابنمیمون(با محوریت روششناسی کلام فلسفی در دلالة الحائرین) [دوره 55، شماره 1، 1401، صفحه 132-111]
موقعیت های مرزیاز خودبیگانگی، موقعیتهای مرزی و مرگ در مثنوی معنوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 47-65]
مولاناکارکردهای الهیاتی سکوت در آثار مولانا [دوره 42، شماره 1، 1388]
مولویچیستی و چرایی پرسش و پاسخ از دیدگاه مولوی [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 23-46]
ن
ناانسان وارنقد دیدگاه پیناک در مسئلۀ «تشخّص خداوند» از منظر متکلمان امامیه [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 285-269]
نابرابری عادلانهسنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 349-325]
نامتناهیبررسی برهانهای ریاضیّاتی ابطال تسلسل بر اساس نظریّه مجموعه ها [دوره 42، شماره 1، 1388]
هایزنبرگبررسی و تحلیل نگرش حکمت متعالیه و فیزیک کوانتوم از مسالهی علیت و عدم قطعیت با محوریت آراء هایزنبرگ و بوهم [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 420-401]
هاشم حسینیتهرانیتأمّلات نقّادانه در تقسیمات صفات الهی به «ثبوتی ـ سلبی» و «ذاتی ـ فعلی» و ارائهی طرح تلفیقی [دوره 54، شماره 2، 1400، صفحه 486-467]
هانری کربنزمان انفسی به عنوان افق فراتاریخی تاریخمندی دازاین [دوره 53، شماره 1، 1399، صفحه 201-223]
هبوطتقریر انسانشناسانه اعتباریات بر اساس ماجرای هبوط انسان از منظر علامه طباطبایی [دوره 52، شماره 1، 1398، صفحه 57-74]
هدف از آفرینشبررسی مبانی کلامیـفلسفی نظریۀ پرورش روح جان هیک [دوره 45، شماره 2، 1391، صفحه 67-84]
هدف زندگیبررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا و معنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علّامه طباطبایی (ره) [دوره 44، شماره 1، 1390، صفحه 63-91]
هستیشناسی حُسن و قبحارزیابی انتقادی استدلال معرفتی و استدلال تعاکس بر حسن و قبح عقلی [دوره 52، شماره 2، 1398، صفحه 271-287]
هستیشناسی صفات الهیالهیات سلبی در حوزه هستیشناسی صفات الهی در اندیشه علامه طباطبایی [دوره 53، شماره 2، 1399، صفحه 326-307]
هل بسیطجعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد [دوره 50، شماره 2، 1396، صفحه 167-185]