قرآن کریم.
آموزگار، ژاله و احمد تفضلی، احمد (1375). زبان پهلوی: ادبیات و دستور آن، تهران: معین.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1379). شعاع اندیشه و شهود در فلسفۀ سهروردی. تهران: انتشارات حکمت.
ابراهیمی کرمانی، ابوالقاسم خان (1367ق). تنزیه الأولیاء. کرمان: چاپخانۀ سعادت.
ابنزهر، عبدالملک (1419)، النشاط و القوّة و الشفاء فی الأغذیة. تصحیح: محمد امین الضناوی، بیروت:دار الکتب العلمیة.
ابنسینا (1404). الشفاء، الطبیعیات، الکون و الفساد. تصحیح: محمود قاسم. تصدیر و مراجعه ابراهیم مدکور. قم: کتابخانۀ آیة الله مرعشی.
ــــــــــ (1426). القانون فی الطب. بیروت:دار إحیاء التراث.
احسائی، احمد بن زین العابدین (1245). مجموعه رسائل. نسخۀ خطی شمارۀ 28095-5 کتابخانۀ ملی.
اخوان الصفا (1412). رسائل اخوان الصفاء و خلان الوفاء،. بیروت: الدار الاسلامیة.
انواری، سعید و سپیده رضی (1397). «خرّۀ کیانی بالاترین مقام معنوی در حکمت اشراقی». جاویدان خرد، شمارۀ 33، ص27-46.
انواری، سعید (1402). «نظریۀ فرایند معکوس و کاربرد آن در تبیین نحوۀ مشاهده و اطلاع از امور غیبی توسط ابنسینا و شیخ اشراق». مجلۀ فلسفۀ دانشگاه تهران، شمارۀ 40، ص83-100.
باقری، علیاکبر (1391). «اصطلاح هورقلیا در اندیشة شیخ احمد احسایی و سهروردی». پژوهشهای فلسفی کلامی. شمارۀ 53، ص199-217.
بدرهای، فریدون (1386). مقدمۀ مترجم بر کتاب واژههای دخیل در قرآن. نوشتۀ آرتور جفری، تهران: توس.
بهمنیار، ابن المرزبان (1375). التحصیل. تصحیح: مرتضی مطهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پیگولوسکایا، ن (1367). شهرهای ایران در روزگار پارتیان و ساسانیان. ترجمۀ عنایتالله رضا. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
تقیزاده، حسن (1351). «مقدمة تعلیم عمومی»، مقالات تقیزاده. زیر نظر ایرج افشار. تهران: شرکت سهامی افست.
تنکابنی، محمد بن سلیمان (1386). قصص العلماء. به کوشش محمدرضا برزگر خالقی و عفت عباسی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جمالزاده، محمدعلی (1340). «شیوخ سلسلۀ شیخیه»، مجلۀ یغما، شمارۀ نهم، سال چهاردهم، شمارۀ مسلسل 162، ص440-448.
حسندوست، محمد (1399). فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی. تهران: ماهریس.
خادمی، عینالله و علیرضا عربی (1397). «بررسی اصطلاح هورقلیا در منظومۀ فکری شیخ احمد احسایی»، پژوهشهای فلسفی کلامی. شمارۀ 78، ص24-46.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامه. زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی. تهران: مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا.
ذهبی، سیدعباس و فریده محرمی (1389). «مظاهر عالم هورقلیا در فلسفۀ اشراق و مکتب شیخیه»، اندیشۀ دینی. شمارۀ 35، ص73-96.
رازی، فخرالدین (1411). المباحث المشرقیة فی علم الالهیات و الطبیعیات، قم: انتشارات بیدار.
سالاری، یاسر و مهدی اخچنگی (1391). «رویکردی انتقادی به شیخیه در تطبیق هورقلیا بر عالم مثال». آینۀ معرفت. شمارۀ 31، ص139-163.
سهروردی، شهاب الدین (1380الف)، الواح عمادی. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج3. تصحیح: سیدحسین نصر. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380ب). الالواح العمادیة. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج4. تصحیح: نجفقلی حبیبی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380ج). التلویحات. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج1. تصحیح: هانری کربن. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380د). حکمة الاشراق. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج2. تصحیح: هانری کربن. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380هـ). رسالة الابراج. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج3. تصحیح: سیدحسین نصر. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380و). کلمة التصوف. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج4. تصحیح: نجفقلی حبیبی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380ز). لغت موران. مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج3. تصحیح: سیدحسین نصر. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1380ح). المشارع و المطارحات (الاهیات). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. ج1. تصحیح: هانری کربن. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ــــــــــ (1393)، المشارع و المطارحات (الطبیعیات)، تصحیح: نجفقلی حبیبی، تهران، مرکز اسناد کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی.
ــــــــــ (1398). الواردات و التقدیسات. تصحیح: نجفقلی حبیبی. مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
شهرزوری، شمس الدین محمد (1384). رسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقائق الربانیة. تصحیح: نجفقلی حبیبی. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
ــــــــــ (1372). شرح حکمة الاشراق. تصحیح حسین تربتی. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
شیرازی، قطب الدین (1383). شرح حکمة الاشراق. به اهتمام عبدالله نورانی و مهدی محقق. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
طبری، محمد بن جریر (1967). تاریخ الأمم و الملوک. تحقیق: محمد ابوالفضل ابراهیم. بیروت: روائع التراث العربی.
عالیخانی، بابک (1389). «هورقلیا نزد سهروردی». جاویدان خرد. سال هفتم. شمارۀ 3. تابستان. ص87-104.
عقیلی، سید محمد حسین بن محمد هادی (1390). مخزن الأدویة. تصحیح: محمدرضا شمس اردکانی و روجا رحیمی و فاطمه فرجادمند. تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران.
فراهیدی، خلیل ابن احمد (1409). کتاب العین. تحقیق: مهدی المخزومی و ابراهیم السامرائی. قم: مؤسسةدار الهجرة.
فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه. به کوشش: جلال خالقی مطلق. تهران: انتشارات دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
فصیحی، زکریا و علیاکبر شریفی (1401). «تبیین قرائت شیخ احمد احسایی از معاد جسمانی بر اساس جسم هورقلیایی». پرتو خرد. شمارۀ 23. ص129-156.
کاظمزاده ایرانشهر، حسین (1332). اصول اساسی روانشناسی. تهران: چاپ اقبال.
کربن، هانری (1358). ارض ملکوت (کالبد انسان در روز رستاخیز). ترجمۀ: سیدضیاء الدین دهشیری. تهران: مرکز ایرانی مطالعۀ فرهنگها.
کوشان، یعقوب (1393). فرهنگ اصطلاحات صنعت کیمیا. قم: نشر مجمع ذخائر اسلامی.
لائرتیوس، دیوگنس (1387). فیلسوفان یونان. ترجمۀ: بهراد رحمانی. تهران: نشر مرکز.
مجتبائی، فتح الله (1386). «سهروردی و فرهنگ ایران باستان». مجلۀ اشراق (دانشگاه آزاد تبریز). سال دوم. شمارۀ 4و5. ص37-44.
مصاحب، غلامحسین (1374). دایرة المعارف فارسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
معین، محمد (1362الف). حاشیه بر برهان قاطع. محمد حسین بن خلف تبریزی. تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ (1362ب). فرهنگ فارسی. تهران: امیرکبیر.
ــــــــــ (1367). «هورقلیا»، مجموعه مقالات. به کوشش مهدخت معین. تهران: انتشارات معین، ص498-528.
ملاصدرا (1354). المبدأ و المعاد. تصحیح: سیدجلال الدین آشتیانی. تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
نوابی، ماهیار (1375). «هورقلیا» (متن سخنرانی در بزرگداشت استاد معین). فصلنامۀ فرهنگ. شمارۀ 17. بهار. ص23-26.
هروی، محمد شریف نظام الدین احمد (1363). انواریه (ترجمه و شرح حکمة الاشراق سهروردی). به اهتمام: آستیم. با مقدمۀ حسین ضیائی. تهران: امیرکبیر.
یزدانپناه، سید یدالله (1389). حکمت الاشراق. تحقیق و نگارش: مهدی علیپور. تهران: انتشارات سمت.