The Possibility and Significance of Love for Transcendence Existence in Avicenna’s Perspective

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Philosophy, Faculty of Theology and Islamic Studies, Shahid Madani University of Azarbaijan, Tabriz, Iran

10.22059/jitp.2024.369024.523456

Abstract

Divine love stands as a pivotal aspect of the intricate relationship between humans and God. Despite its multifaceted presence in theological and mystical traditions, achieving consensus on its nature remains challenging. The inherently personal essence of divine love introduces a level of ambiguity when considering it in the context of an impersonal God, as exemplified by Avicenna's Necessary Existent Deity. Avicenna portrays God as a metaphysical entity characterized by pure transcendence, devoid of personal emotions and passions. In contrast, he positions love as the pinnacle of the human-God connection. This article seeks to elucidate the significance and realization of this love through a semantical lens. While Avicenna provides a comprehensive definition of love as a "propensity for goodness," constructing a cohesive semantic system, the culmination suggests that human love for The Pure Good ultimately sheds any personal attributes. Instead, it transforms into a form of inner metamorphosis, encompassing rational-practical perfection. Hence, articulating divine love in a literal sense seems implausible for The Necessary Existent. Avicenna, in his elimination of dialectics, metaphorically applies divine love to convey a metaphysical rationality and an inner transformative process.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم (1398). ترجمۀ مهدی فولادوند، تهران: انتشارات پیام عدالت.
آبراهاموف، بنیامین، (1388)، عشق الهی در عرفان اسلامی، ترجمه حمیرا ارسنجانی، تهران: نگاه معاصر.
آگوستین (1381)، اعترافات، ترجمه: سایه میثمی، تهران: انتشارات سهروردی.
ابن سینا (1383)، دانشنامه علایی، همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی.
ــــــــــ (1400) رسائل، قم: بیدار.
ــــــــــ (1999)، القانون، تصحیح محمدامین الضناوی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ــــــــــ (1379)، النجاة، تصحیح محمدتقی دانش‌پژوه، تهران: دانشگاه تهران.
ــــــــــ (1363)، المبدأ و المعاد، تهران: دانشگاه تهران و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل.
ــــــــــ (1404)، التعلیقات، تحقیق عبدالرحمن بدوی، بیروت، مکتبة الاعلام الاسلامی.
ــــــــــ (1404ب)، الشفاء، تصحیح سعید زاید، قم، مکتبه آیة الله مرعشی.
ارسطو(1400)، اخلاق نیکوماخس، ترجمه: رضا مشایخی، تهران: نگاه.
اسپینوزا، باروخ (1388)، اخلاق، ترجمه محسن جهانگیری، مرکز نشر دانشگاهی.
افلاطون (1363)، مجموعه آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
افلوطین (1366)، دوره آثار، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
بقلی شیرازی، روزبهان (1393)، کشف الاسرار و مکاشفات الانوار، ترجمه و مقدمه مریم حسینی، تهران: سخن.
برومر، وینسنت، (1395)، الگوی عشق: پژوهشی در الهیات فلسفی، ترجمه عبدالمحمد دلخواه، تهران: نگاه معاصر.
پورجوادی، نصرالله (1375)، رؤیت ماه در آسمان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
تهانوی، اعلی بن محمد (1967)، کشاف اصطلاحات الفنون، تهران، خیام.
حسینی، زهرا؛ کشفی، عبدالرسول و فرامرز قراملکی، احد (1395) «تعالی صرف واجب‌الوجود و مسئله نیایش با خدای غیرشخصوار در آثار ابن سینا»، قبسات، ش79.
ژیلسون، اتین (1374)، خدا و فلسفه، ترجمه شهرام پازوکی، تهران، حقیقت.
ستاری، جلال (1374)، عشق صوفیانه، تهران: مرکز.
شیرازی، ملاصدرا، 1368، الحکمة المتعالیة فی الاسفارالعقلیة الاربعه، قم: مکتبه المصطفوی.
کاکایی، قاسم (1386)، وحدت وجود به روایت ابن عربی و اکهارت، هرمس.
کربن، هانری (1387)، ابن‌سینا و تمثیل عرفانی، ترجمه انشاءلله رحمتی، تهران: جامی.
هیک، جان (1372)، فلسفه دین، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: الهدی.
Holly Bible (2021), ed. King James, Cambridge.
Buber, Martin (1958), I and Thou, translated by Ronald Gregor Smith, New York, Charles Scribner’s Sons.
Berchman, Robert (2008), “Friendship”, Encyclopedia of Love in World Religions, vol.1(A-I).
Chairman, Roben, (1973) “Agape”, The New Encyclopedia Britannica, Founded, vol.1.
Fromm, Erich (1956), The Art of Being, U.S.A., Harper & Row.
Farley, Edward (1963), Transcendence of God, Philadelphia, the Westminster press
Hopkins, Steven (2008), “Eros”, Encyclopedia of Love in World Religions, vol.1(A-I).
Levine, Michael (1992), ‘Transcendence in Theism and Pantheism”, Sophia, V31, Issue 3.
McFague, Sallie (1982), Metaphorical Theology: Models of God in Religious Language; Philadelphia: Fortress.
Schoun, Frithjof (1975), Logic & Transcendence, New York, Haper Row.
Standhal, Marie (1984), Love, London: Penguin
Vincelette, Alan (2008), “Unconditional Love”, Encyclopedia of Love in World Religions, vol.1(A-I).
Webb, C.C.J.(1918), God and personality; Allen and Unwin.