ابنسینا، حسین بن عبدالله (۱۳۳۱). دانشنامه علایی (طبیعیات). تهران: محمد مشکوه.
_____ (1363). المبدأ و المعاد. اهتمام عبدالله نورانی. تهران: موسسه مطالعاتی اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران.
_____ (1375الف). النفس من کتاب الشفا. تحقیق حسن حسنزاده آملی. قم: بوستان کتاب.
_____ (1375ب). الإشارات و التنبیهات. قم: نشر بلاغة.
_____ (1376). الالهیات من کتاب الشفاء. قم: بوستان کتاب.
_____ (1379). النجاة من الغرق فی بحر الضلالات. تصحیح محمد تقی دانشپژوه. تهران: دانشگاه تهران.
_____ (1383). رساله نفس. تصحیص موسی عمید. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
_____ (1388). بدایه الحکمه. ترجمه علی شیروانی. قم: دارالعلم.
_____ (1400ق). رسایل ابنسینا (رسالة الحدود). قم: بیدار.
_____ (1404-1406ق). الشفاء (الطبیعیات). قم: چاپ افست.
_____ (1404ق). التعلیقات. تحقیق عبدالرحمن بدوی. بیروت: مکتبة الاعلام الإسلامی.
ابنفارس، احمد (۱۴۰۴ق). معجم مقاییس اللغه. تصحیح عبدالسلام محمد هارون. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
ابنمنظور، محمدبنمکرم (۱۴۱۴ق). لسان العرب. تحقیق جمالالدین میردامادی. بیروت: دارالفکر(دار صادر).
ایزدییزدانآبادی، مصطفی؛ غلامرضا فیاضی (1401). مقایسه برهان «هوای طلق» ابنسینا و برهان «شک» دکارت بر تجرد نفس و جواب اشکال فلاسفه ذهن به این برهان». معرفت کلامی. 13(28).
https://kalami.nashriyat.ir/node/998
ارسطو (1393). دربارۀ نفس. ترجمۀ علیمراد داودی. چاپ ششم. تهران: مؤسسۀ انتشارات حکمت.
ایجی، عضدالدین عبدالرحمن بن احمد (1370). المواقف. قم: شریف رضی.
تفتازانی، مسعود بن عمر (1412ق). شرح المقاصد. قم: الشریف الرضی.
جرجانی، علی بن محمد (1978م). التعریفات. بیروت: چاپ افست گوستاو فلوگل.
حسنزاده آملی، حسن (1380). عیون مسایل النفس و شرح آن. قم: انتشارات قیام.
دی هارت، ویلیام (۱۳۸۱) فلسفه نفس. ترجمه امیر دیوانی. قم: طه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان داودی. بیروت: دار العلم الدارالشامیه.
رنجبرزاده، فرزانه؛ عباس جوارشکیان؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی (1399). «عدم مرز میان مجرد و مادی در تفکر صدرایی». آموزههای فلسفه اسلامی. 15(27). 140-119.
Doi: 10.30513/IPD.2021.1302
سبحانی، جعفر (1393). اصالت روح از نظر قرآن. قم: توحید.
سبزواری، هادی بن مهدی (1369). شرح المنظومه. شرح حسن زاده آملی. تهران: نشر ناب.
ستارزاده، فاطمه؛ محمدعلی اخگر؛ عباس احمدی سعدی (1402). «تعریف ابنسینا از مادی و مجرد و پیامدهای آن بر معاد جسمانی او». پژوهشهای معرفتشناختی. 12(25).:155-175.
صدرالدین شیرازی(ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم (1981م). الاسفار الاربعه. بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
طباطبائی، سید محمدحسین (1376). نهایة الحکمة. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
طوسى، خواجة نصیر الدین (1375). شرح الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغة.
فخرالدین رازی (1410ق). المباحث المشرقیة. تحقیق محمدالمعتصم بالله البغدادی. بیروت: دارالکتاب العربی.
فیاضی، غلامرضا (1393) علم النفس فلسفی. تحقیق و تدوین محمدتقی یوسفی. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
کشفی، عبدالرسول؛ محمد مهدی پور (1395). «بررسی دیدگاه دوگانهانگاری ویژگیها با تأکید بر شبه پدیدارانگاری واستدلال تصورپذیری زامبی». ذهن. 17(66). 145-172.
کفراشی، احمدرضا؛ حسن یوسفیان (1400). «ادله عقلی انکار تجرد نفس در کلام اسلامی؛ بررسی و نقد». معرفت کلامی. 12(26). 113-130.
https://kalami.nashriyat.ir/node/969
مسلین، کیت (۱۳۸۸) درآمدی به فلسفه ذهن. ترجمۀ مهدی ذاکری. قم: پژوهشگاﻩ علوم و فرهنگ اسلامی.
مصباحیزدی، محمدتقی (1386). آموزش فلسفه. تهران: سازمان تبلیغات.
مصباحیزدی، محمدتقی (۱۳۹۳). شرح جلد هشتم اسفار اربعه. تحقیق و نگارش محمد سعیدیمهر. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
مطهری، مرتضی (1388). مجموعه آثار ج4. تهران: صدرا.
هیک، جان (1381). فلسفه دین. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: الهدی.