Double Truth and Averroes’s Theory of Material Intellect

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD, Philosophy Department , University of Isfahan . Iran.

2 Associate Professor of Philosophy Department ,University of Isfahan , Iran

Abstract

Averroists are accused of believing the "Double Truth" theory, based
on which a proposition might be true in religion, and, at the same
time, its contradict is philosophically true. In this article, at first, the
history and significance of this theory is investigated, second, the
Averroes' view about the post-mortem existence of the soul is studied,
and, third, through investigating his views, in his philosophical and
theological works, we show that his points of view on material
intellect and its being common and single for all human beings in the
afterlife (unity of Intellect) in his Philosophical works do not
contradict his views on post- mortem existence of individual souls in
his Theological works.

Keywords


[1] ابن‌رشد، محمد ابن احمد (1384). تهافت التهافت، علی اصغر حلبی، تهران، جامی.
[2] ---------- (1358). فصل المقال فی ما بین الحکمة و شریعة من الاتصال، سید جعفر سجادی، تهران، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها.
[3] ---------- (2007). الکشف عن مناهج الادلة فی عقائد الملة، بیروت، مرکز دراسات الوحدة العربیة.
[4] ارسطو (1366). رساله دربارۀ نفس، علیمراد داوودی، تهران، حکمت.
[5] توکلی، غلامحسین (1387). «حقیقت مضاعف»، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال 51،  شمارۀ 203، بهار و تابستان، صص31-60.
[6] حیدرپور، اسدالله (1389). «حقیقت دوگانه یا دوگونه برداشت از حقیقت یگانه،» تاریخ فلسفه، سال اول، شمارۀ سوم، صص73-89.
[7] ژیلسون، اتین(1389). عقل و وحی در قرون وسطی، شهرام پازوکی، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
[8] کلباسی، حسین (1383). «مکتب لاتینی ابن‌رشد و اصالت عقل جدید»، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال47، شمارۀ191، صص19-53.
[9] فخری، ماجد (1992).ابن‌رشد فیلسوف قرطبه،بیروت، دارالمشرق.
[10] یوسفیان، حسن (1389). حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن‌رشد و پیروان لاتینی او، قم، انتشارات مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره).
[11] Averroes (2009). Long Commentary on the De Anima of Aristotle, Translated and with introduction and notes by Richard C. Taylor, Yale University.
[12] Averroes (2002). Middle Commentary on Aristotle's De Anima, Translated into English by Alfred L. Ivry, Brigham Young University Press.
[13] Brozek . Bartosz (2010). “The double truth controversy: An Analytical Essay” Copernicus center press .
[14] Davidson A. Herbert (1992). Alfarabi, Avicenna, and Averroes on Intellect, Oxford University Press.
[15] Ebbesen, Sten (1998). “Averroism” Routledge Encyclopedia of  Philosophy, ed. Edwrad Craig, vol.1, Routledge.
[16] Feldman Seymour (1987). “Aristotelianism” Encyclopedia of Religion, vol. 1,ed. Mircea Eliade . London Macmilian Pub Company.
[17] French, F. C. (1987). “The Doctrine of the Twofold Truth”Available in www.jstore.org/stable/2176787.
[18] Martin, Pine (1994). “Double Truth” Dictionary of History of Ideas, vol. 2  University of Viriginia.
[19] Szyndler Lech (1991). “Averroism” Universal Encyclopedia of Philosophy, Internet Version, Available, in http://peenef2.republika.pl/angielski/hasla/a/averroism.html.
[20] Taylor, Richard (2012). “Averroes on the Ontology of the Human Soul” The Muslem World.
[21] ---------- (1998). “Personal Immortality in Averroes Mature Philosophical Psychology’ Ducumentie Study Sullatradizione Filisofica Medievale XI.