A Study of the Idea of Mystical Perceptions and Interpretations as Eisegesis, Focusing on Mulla Sadra’s Views

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. of Islamic philosophy, Isfahan university

2 Associate Professor, Islamic Philosophy and Theology, Isfahan university

3 Associate Professor, Islamic Philosophy and Theology, Isfahan university,

Abstract

Interpretation is a profound form of thinking seeking to discover the underlying layer of the text through human perceptual abilities. Interpretations of mystics and theologians have been sometimes criticized and considered as the eisegesis and spiritual distortion of Quran, or tasteful interpretations without rational logic. This article aims to examine the mentioned idea by providing a logical inference from text interpretation and the extraction of some interpretational rules based on Mulla Sadra’s Views. The research method is describing, analyzing, and inferring the rules, focusing on the effect of the bases of cognition on interpretation. The two rules of authenticity of all the words of God, the theory of spirit of meaning, the ontology and the conformity of the worlds of existence, the authority of the form (in addition to its content) of revelation, the rule of changing the context of the text, reconstructing the words in the parallel context, the originality of existence and the levels of existence, the rule of attention to the credits of the world of wisdom, the epistemology of human perceptual powers, and the need for standardized interpretation are the rules that shapes the logic of interpretation in understanding religious lessons. Attention to these rules can mostly remove the charge of eisegesis, tasteful interpretations, and scientific disregard to the interpretations and contribute to a deeper understanding of religious teachings.
 

Keywords


[1] ارشد ریاحی، علی (1384). «نقد و بررسی تأثیر آراء فلسفی صدرا درباره وجود بر فهم او از آیات قرآن»، نشریه مطالعات اسلامی، شماره 70، صص 13-28.
[2] ارشد ریاحی، علی (1384). «نقدی بر نظریه حرکت جوهری ملاصدرا و تأثیر آن بر فهم او از آیات قرآن»، مقالات و بررسی­ها، دفتر 78،صص13-32.
[3] ارشد ریاحی، علی (1388). «نقد و بررسی تأثیر برخی از آرای فلسفی صدرا در فهم او از آیات قرآن»، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، سال ششم، شماره 12، صص49-66.
[4] اسعدی، محمد (1385). سایه‌ها و لایه‌های معنایی، قم، بوستان کتاب.
[5] ایازی، سیدمحمدعلی (1384). تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی، ج 1، مقدمه، تحقیق و تعلیق سید محمد علی ایازی، ناظر محمد‌هادی معرفت، عروج، تهران.
[6] آملی، سیدحیدر (1414 ق). تفسیر المحیط الاعظم و البحر الخضم فی تأویل کتاب الله العزیز المحکم، ج 1، تحقیق و تعلیق سید محسن موسوی تبریزی، تهران، موسسه الطباعه و النشر وزاره الثقافه و الارشاد الاسلام.
[7] بیدهندی محمد (1383) «برخی تأملات تأویلی ملاصدرا در کتاب و سنت»، خردنامه صدرا، شماره 38، صص 4-19.
[8] جوادی آملی، عبدالله (1378). تسنیم: تفسیر قرآن کریم، ج 12، تحقیق و تنظیم محمد حسین الهی زاده، قم، اسراء، چاپ اول.
[9] رشاد، علی اکبر (1389). منطق فهم دین، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه­ی اسلامی.
[10] شاطبی، ابراهیم بن موسی (بی تا). الموافقات فی اصول الشریعه، ج 3، بیروت، دار الکتب العلمیه.
[11] عروسی، عبد علی بن جمعه (بی تا). تفسیر نور الثقلین، ج 1، قم، مطبعه العلمیه.
[12] غزالی، ابوحامد محمد (1409 ق). جواهر القرآن و درره، بیروت، دار الکتب العلمیه.
[13] قائمی‌نیا، علیرضا (1396). استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
[14] قائمی‌نیا، علیرضا (1393). بیولوژی نص، نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه­ی اسلامی، چاپ دوم.
[15] قیصری، داوود بن محمود (1375). شرح فصوص الحکم، به کوشش سید جلال الدین آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
[16] کیاشمشکی، ابوالفضل (1379). «تأویل در دستگاه معرفتی صدرالمتألهین»، مقالات و بررسیها، دفتر 68، ص199-218.
[17] مصطفوی، حسن (1409). روش علمی در تفسیر قرآن مجید، قم، دار القرآن الکریم، چاپ اول.
[18] معرفت، محمد‌هادی (1396). علوم قرآنی، تهران، سمت.
[19] ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1360). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، مقدمه،تصحیح و تعلیق سید جلال الدین آشتیانی، چاپ دوم، نشر دانشگاهی، تهران.
[20] ــــــــــــــــ (1380). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج 2، به ضمیمه تعلیقات سبزواری، تصحیح تحقیق و مقدمه دکتر مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[21] ــــــــــــــــ (1368). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ج 6، قم، المکتب المصطفوی.
[22] ــــــــــــــــ (1362). المبدأ و المعاد، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
[23] ــــــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح محمد خواجوی، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
[24] ــــــــــــــــ (1372). تفسیر القرآن الکریم، ج  1 و2و 3، قم، بیدار، چاپ دوم.
[25] ــــــــــــــــ (1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 4، تصحیح، تحقیق و مقدمه محسن بیدارفر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[26] ــــــــــــــــ (1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 5، تصحیح، تحقیق و مقدمه محمد خواجوی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[27] ــــــــــــــــ (1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 6، تصحیح، تحقیق و مقدمه محسن پیشوایی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[28] ــــــــــــــــ (1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 7، تصحیح، تحقیق و مقدمه سید صدر الدین طاهری، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[29] ــــــــــــــــ (1389). تفسیر القرآن الکریم، ج 8، تصحیح، تحقیق و مقدمه محمد‌هادی معرفت وسید صدر الدین طاهری، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[30] ــــــــــــــــ (1389). اسرار الایات و انوار البینات، مقدمه سید.محمد خامنه‌ای، تصحیح محمد علی جاودان،تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[31] ــــــــــــــــ (1390). رساله سه اصل، تصحیح، تحقیق و مقدمه سید حسین نصر، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
[32] ملایری، محمد حسین (1392). فلسفه علم پدیدار شناسی هرمنوتیک،مقدمه حسن روحانی و رماتریک مویلان، مرکز تحقیقات استراتژیک، چاپ دوم.
[33] میرداماد، محمد باقر (1380). المختصرات، تهران، میراث مکتوب.
[34] Palmer Richard E (1988) Hermeneutics, Evanston: Northwestern University Press, Eighth printing.