%0 Journal Article %T تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A حجتی, سید محمد علی %A خسروانی, محمد مهدی %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 47 %N 2 %P 183-202 %! تفکر نقادانه؛ تحلیل و نقد تعریف‌ها %K آموزش‌شناسی %K تفکر خلاقانه %K تفکر نقادانه %K جان دیوئی %K سنجشگرانه‌اندیشی %K فلسفۀ آموزش و پرورش %K منطق %R 10.22059/jitp.2014.52865 %X سنجشگرانه‌اندیشی (تفکر نقادانه)، عنوان شیوه‌ای از اندیشیدن، و نیز دانشی است که محصولِ دغدغه‌های دیوئی در زمینۀ فلسفۀ آموزش و پرورش است؛ دانشی که، به ادعای برخی در مسیر تبدیل شدن به یک «رشته» است. با این حال، دیدگاه‌های صاحبنظران دربارۀ چیستی سنجشگرانه‌اندیشی متفاوت است. در این مقاله، با تحلیل و نقد دیدگاه‌های برخی از صاحبنظران شناخته‌شده‌ترِ سنجشگرانه‌اندیشی نشان داده‌ایم که آن‌ها عموماً این انگاشته را می‌پذیرند که سنجشگرانه‌اندیشی به عنوان یک دانش «عام» امکان‌پذیر است. در پایان، با قول به این‌که رویکرد کسانی که در تعریف سنجشگرانه‌اندیشی بر فرآیند تمرکز می‌کنند پذیرفتنی‌تر است و نیز اینکه تفاوت دیدگاه‌ها غالباً از جنس «تضاد» نیست، نتیجه گرفته‌ایم که دیدگاه ریچارد پل جامع‌ترین دیدگاه است. نتیجۀ ضمنی (اما شاید مهم‌تر) مقاله این است که سنجشگرانه‌اندیشی صرفاً مقوله‌ای آموزش‌شناختی نیست و بررسی چیستیِ آن نیازمند تحقیق فلسفی است. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_52865_e8bdb3c422afd53501359882e92bd8b3.pdf