%0 Journal Article %T نقد نظریۀ عدل الاهی غایت‌شناسانۀ سوئین‌برن درمسألۀ شرّ %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A یزدانی, عباس %D 2013 %\ 12/22/2013 %V 46 %N 2 %P 143-161 %! نقد نظریۀ عدل الاهی غایت‌شناسانۀ سوئین‌برن درمسألۀ شرّ %K خداوند %K شرّ %K سوئین¬برن %K نظریۀ عدل الاهی غایت‌شناسانه %R 10.22059/jitp.2013.35751 %X وجود انواع شرور در جهان هستی همواره دستمایۀ ملحدین برای نقد عقلانیت خداباوری بوده است. در میان پاسخ­های مختلفی که از سوی خداباوران به مسألۀ شر داده شده است، نظریۀ عدل الاهی غایت­شناسانۀ سوئین­برن، فیلسوف دین معاصر انگلیسی، از اهمیت خاصی برخوردار است. وی در این نظریۀ عدل الاهی ادّعا دارد که نظریه­اش نه تنها می‌تواند به اِشکال شرّ اخلاقی پاسخ دهد، بلکه اِشکال شرّ طبیعی را نیز می‌تواند از میان بردارد. در این نوشتار، در ابتدا با استناد به آثار مختلف سوئین­برن، نظریۀ وی تحت عنوان «نظریۀ عدل الاهی غایت­شناسانه در مورد مسألۀ شرّ و استدلالات مربوطه» تقریر و تحلیل  خواهد شد، سپس در بوتۀ نقد  قرار خواهد گرفت و  نشان داده خواهد شد که نظریۀ عدل الاهی غایت‌شناسانه وی با اشکالات متعددی روبه‌رو است. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_35751_c915076c3a2c6d512cd23fd03945cdf4.pdf