دانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723Time without the Passage in Mulla Sadra's Philosophyزمان بدون گذر در فلسفة صدرا7246704010.22059/jitp.2018.228142.522933FAرهامانصاری مهردانش آموختهی دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهانجعفرشانظریدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهانJournal Article20170220A theory based on which <em>time,</em> but not the <em>passage of time,</em> is a reality is called “<em>time without the passage</em>” theory. The Passage of time, in a sense, is arisen from a series of events wherein an event is ordered relative to the “present”. This paper is aimed to evaluate the Sadra’s view on the passage of time. In this way, it is shown that he, from one hand, considers time as a chain of objective events wherein an event is ordered relative to the other events not relative to the present; on the other hand, he assumes temporal parts for objects based on which the existential differentiation between past, present, and future destinations is eliminated. Both of these are only compatible with the time without the passage theory not with its rival theory (the theory that both time and the passage of time are real). Therefore, it could be said that Sadra has tended towards the time without the passage theory. This could shed more light on the ontological necessaries of some Sadra’s philosophy concepts like “substantial motion” and “motion in the sense of cutting”. نظریهای را که بر اساس آن، زمان واقعیت دارد ولی گذر زمان واقعیت ندارد، نظریۀ «زمان بدون گذر» مینامیم؛ گذر زمان، به تعبیری، برآمده از زنجیرهای از رویدادهاست که در آن، هر رویداد در نسبت با «اکنون» مرتب میشود. هدف اصلی این مقاله واکاوی دیدگاه صدرالمتألهین دربارۀ گذر زمان است. در این راستا نشان میدهیم که او از سویی بنیاد زمان را زنجیرهای عینی از رویدادها میداند که در آن، هر رویداد در نسبت با رویدادهای دیگر مرتب میشود نه در نسبت با اکنون، و از سوی دیگر، برای اجسام اجزاء زمانی در نظر میگیرد و در مورد اتصال اجزاء زمانی یک موجود تحلیلی دارد که مطابق آن، تمایز وجودی میان مقصدهای گذشته، اکنون و آینده از میان میرود. هردو سوی این قضیه تنها با نظریۀ زمان بدون گذر همخوانی دارد نه با نظریۀ رقیب آن (این نظریه که زمان و گذر زمان، هردو واقعیت دارند). بدین لحاظ میتوان گفت که صدرا به نظریۀ زمان بدون گذر گرایش دارد. این مطلب میتواند لوازم هستیشناختی برخی مفاهیم کلیدی فلسفۀ صدرا مانند حرکت جوهری و حرکت بهمعنای قطع را روشنتر سازد. https://jitp.ut.ac.ir/article_67040_1373d0913607f0eb52c5cbfebdac2501.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723Epistemic Virtue in the Midst of Reliable Faculty and Character Trait: A Comparative Approachفضیلت معرفتی، قوه اعتمادپذیر و ویژگی منشی: رویکردی تطبیقی25416704110.22059/jitp.2018.237177.522955FAزهراخزاعیاستاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم؛Journal Article20170726In virtue epistemology, epistemic virtue has been defined in two ways. Ernest Sosa regards it as a reliable faculty, and Linda Zagzebski regards it as a character trait, while both consider virtue as a belief producer, and explain knowledge on the basis of it. This paper considers the different attitudes of philosophers to the definition and characteristics of knowledge as the cause of the aforementioned duality in the analysis of virtue. The definition of knowledge as “justified true belief” that is a passive issue (in Sosa) and as a state beyond the true beliefs, which is the result of voluntary activity (in Zagzebski), ultimately leads to consider epistemic virtue as a power or as a character trait that is necessary for such an activity. Consequently, in spite of the fact that both philosophers maintain that faculties are necessary for “animal knowledge”, their different views on the “reflective knowledge” ultimately leads to two concepts of virtue. Even Sosa’s accepting the role of agential virtues, like mind openness and attention, in judgmental belief does not make any remarkable change in the result of the discussion.در معرفتشناسی فضیلت، فضیلت معرفتی به دو صورت تعریف شده است؛ سوسا آن را از سنخ قوای اعتمادپذیر میداند و زگزبسکی آن را از نوع ویژگیهای منشی. در حالی که هر دو، فضیلت را معرفتساز دانسته و تبیین و توجیه معرفت را بر پایۀ آن ممکن میدانند. در پاسخ به سؤال از دلیل این دو گانگی در تحلیل، مقالۀ حاضر نگرش متفاوت فیلسوفان به معنا و ویژگیهای معرفت را عامل آن میداند. تعریف سوسا از معرفت به باور صادق موجه و انفعالی دانستن آن، یا به حالتی فراتر از داشتن باورهای صادق، که حاصل فعالیتی اختیاری و ارادی است، در زگزبسکی، نهایتا به این منجر میشود که فضیلت را یا از سنخ قوا بدانیم و یا از سنخ ویژگیهایی که برای انجام چنین فعالیتی ضروری اند. در نتیجه بهرغم اینکه هر دو فیلسوف وجود قوا را برای کسب معرفت حیوانی ضروری میدانند اما نگاه متفاوتشان به معرفت تأملی، نهایتاً به دو برداشت از فضیلت منتهی میشود. حتی دخالت دادن عاملیت فاعل در معرفت حکمی و ضروری دانستن برخی ویژگیها مثل دقت و ذهن باز، به عنوان فضیلت باورساز، توسط سوسا، در نتیجه بحث، تغییر چندانی ایجاد نمیکند.https://jitp.ut.ac.ir/article_67041_af85b0e85c252c4841ee725a581d6353.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723The Nature of Singular Necessity Conditional in Avicennian Logicماهیت شرطی لزومی جزئیه در منطق سینوی43596704210.22059/jitp.2018.231639.522944FAعلی رضادارابیاستادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتJournal Article20170427An acceptable conditional in Avicennian logic can be categorized in one of the four quantified formats. After the advent of modern logic, few attempts have been made to form conditionals in the modern logic language. Formation of a singular necessity conditional was an important issue that has been revealed in these attempts. The relationship between antecedent and consequence in this type of conjunctive conditionals can be introduced by a conditional or conjunctive connective. In this paper, through studying different traditional texts of Avicennian logic, we provide evidences that each one of these connectives can be selected. We found these evidences in mode of expression of arguments, paradoxes, and differences in this tradition. Therefore, selecting only one of the connectives to show the nature of relationship between antecedent and consequence in the singular necessity conditional will result in ignoring some of the evidences.شرطی قابل پذیرش در منطق سینوی مسور بوده و بر این اساس در یکی از چهار قالب محصوره قرار میگیرد. پس از ورود منطق جدید تلاشهای برای صورتبندی شرطیها در زبان منطق جدید شکل گرفت. یکی از مسائلی که در این تلاشها پیش آمد چگونگی صورتبندی شرطی لزومی جزئیه بود. رابطه میان مقدم و تالی در اینگونه از شرطی متصل میتواند با ادات شرطی و یا عطفی معرفی شود. در این مقاله با مطالعه متون متعدد سنت منطق سینوی نشان دادهایم که شواهد مختلفی برای انتخاب هر یک از دو ادات وجود دارد. این شواهد در شیوه بیان، استدلالها، و پاردوکسها و اختلافات موجود در این سنت یافت میشود. برایناساس انتخاب هر یک از این دو ادات برای نشان دادن ماهیت رابطه مقدم و تالی در شرطی لزومی جزئیه به معنای نادیده گرفتن بخشی از شواهد خواهد بود. https://jitp.ut.ac.ir/article_67042_e124d143035ac157a101201c0b6b998c.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723The Concept of Fitrah (Human Innateness): A Possibility to Propose a Theory in Philosophy of Historyمفهوم «فطرت»؛ امکانی برای طرح نظریۀ فلسفۀ تاریخ61866704310.22059/jitp.2018.232708.522945FAسید حمید رضاطالب زادهدانشیار گروه فلسفه دانشگاه تهرانمحمدحسینمطهری فریمانیدانشجوی دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20170506The notion of <em>fitrah</em> (human innateness) plays a significant and a unique role in the Mortaza Motahari’s views. He considered this notion as the issue of the highest importance and himself as the human innateness philosopher. Because of his familiarity with western philosophy, Motahari was the first Islamic philosopher who payed attention to special philosophies. The notion of human innateness is a foundation for Motahari upon which he established other theories he proposed in ethics, philosophy of law, and philosophy of education, etc. Furthermore, the philosophy of history, where, according to Motahari, human innateness plays a central role, was another realm of thought that he profoundly delved into. What we are trying to address in this paper is the possibility of proposing a theory of philosophy of history based on human innateness. According to the theory of human innateness, the existence of the human is prior to his/her essence and human being is a free-flowing existence moving toward its perfection through substantial motion. According to Motahari, the rule of the individual existence of the human also applies to his/her social existence. In other words, the human society is a free-flow existence that has no essence and this existence, i.e., the historical-sociological existence of the human being, moves uninterruptedly toward its perfection and ultimate actuality.استاد مطهری به واسطه مطالعه فلسفه غرب نخستین فیلسوف اسلامی است که متوجه اهمیت فلسفههای مضاف گشتهاست. در منظومه فکری ایشان، فطرت به عنوان امالمسائل، مبنای نظریاتی است که در فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه تعلیم و تربیت طرح کردهاند. فلسفه تاریخ از مباحث بسیار مهمی است که استاد مطهری در آن تحقیق فراوان نموده و مفهوم محوری آن تأملات نیز فطرت است. آنچه در این مقاله در پی بررسی آن هستیم، امکان طرح یک نظریۀ فلسفه تاریخ مبتنی بر فطرت است. طبق نظریۀ فطرت، وجود انسان بر ماهیت او مقدم است و آدمی هستی سیالی است که براساس حرکت جوهری استکمال میبابد. بنابر نظر استاد مطهری حُکمِ وجود فردی انسان شامل وجود اجتماعی او نیز میشود. جامعه انسانی وجودی سیال است که ماهیت ندارد و حرکت وجود اجتماعی ـ تاریخی انسان به سوی کمال و فعلیت تام خود تا پایان تاریخ، بدون توقف ادامه دارد.https://jitp.ut.ac.ir/article_67043_1c3fcde5094b89c50bbadf7e5f70c64b.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723Sadraean Intermediarism in Ontology based on The Expanding Existenceمیانی اندیشیِ صدرایی در هستی شناسی، متّکی بر وجود منبسط871096704410.22059/jitp.2018.234969.522951FAمجیدطاوسی ینگابادیدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهانفروغ الساداترحیم پوردانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان5785-6109-0001-0000جعفرشانظری گرگابیدانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهانJournal Article20170605Muslim philosophers have brought up entities as <em>intermediaries</em> to explain the mode of the interrelation of the existence levels. In Mulla Sadra’s Philosophy, the <em>Expanding Existence</em>, as <em>The</em> <em>First Originated Being</em>, situates between the <em>Hidden Ipseity</em> and essences. This Existence is the ground of the ontological foundation of <em>principality</em>, <em>unity</em> and <em>gradation</em> of existence. Thus the ontology based on the intermediate role of this Existence is an elaborated manifest of the Sadraean intermediarism. Based on this intermediaristic structure, infinite intermediaries would be possible, though their names and determinations are unknown, their beings are not deniable. The Expanding Existence is the unique existence while consisting of infinite levels, and always there could be an intermediate level conceived between two ontological levels of this existence. Accordingly, all entities, including the intermediaries to which antecedent philosophers were referring, can be explained as levels of this unique existence. The advantages of this explanation can be seen in solving problems such as the unity and the multiplicity of God's acts, the nature of knowledge, and position of the word and the archetypical forms.فلاسفۀ مسلمان به منظور تبیین نحوۀ ارتباط میان مراتب هستی، اموری را به مثابۀ میانیها مطرح ساختهاند. در فلسفۀ ملاصدرا، وجود منبسط، به عنوان صادر اول، میان هویت غیبیه و ماهیات قرار دارد. این وجود مجرای مبانی هستیشناختیِ اصالت، وحدت و تشکیک در وجود است. بنابراین هستیشناسیِ مبتنی بر نقش میانی این وجود، ظهور مبسوطی است از میانیاندیشیِ صدرایی. بر اساس این ساختار میانیاندیشانه، امکان بینهایت امور میانی وجود دارد که اگرچه نام و تعیّن آنها ناشناخته است ولیکن وجود آنها انکار ناپذیر است. وجود منبسط وجود واحدی است که در عین حال شامل مراتب بینهایت است و همیشه مرتبهای میانی، میان دو مرتبۀ هستیشناختی از این وجود، قابل فرض است. بنابراین همۀ هویاتی که فلاسفۀ پیشین به عنوان میانیها بدان اشاره کرده بودند، میتواند به عنوان مراتب این وجود واحد تبیین شود. ثمرۀ چنین تبیینی را در حل مسائلی نظیر وحدت و کثرت فعل خداوند، حقیقت علم و جایگاه کلام و صورت نوعیه میتوان مشاهده کرد.https://jitp.ut.ac.ir/article_67044_19a9af96823a0fc8de1c51c21da2e75c.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723A Psycho-Philosophical Analysis of Extraordinary Affairs (EOA) and Extrasensory Perceptions (ESP) based on Allameh Tabatabaei’s Viewsتحلیل نفسشناختی امور خارق عادت و ادراکات فراحسی از دیدگاه علامه طباطبایی1111296704510.22059/jitp.2018.241397.522971FAسید محمد کاظمعلویاستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری0000-0003-4117-8836Journal Article20171014Extraordinary affairs (EOA) and extrasensory perceptions (ESP) are studied in philosophical psychology. The main problem in this research is to consider how these actions are done by the soul. Our findings show that the occurrences of these actions are based on their both proximate and remote origins, i.e., volition and knowledge respectively. In extraordinary affairs (EOA) and extrasensory perceptions (ESP), ‘influential volition’, having its root in the intensity of volition and certainty of knowledge, plays a main role. This certain knowledge is realized under special conditions, including physical and psychological ones. There is a distinction between magic and haruspication on the one hand, and miracles of the prophets and the saints on the other. The influential volition in the former depends upon the soul of the possessor of the volition, whereas in the latter, it is inspired by God as the source and origin of the world.امور خارق عادت و ادراکات فراحسی از آثار غریبۀ نفس دانسته شده و در مبحث نفسشناسی مورد بررسی قرار میگیرد. پرسش اساسی این است که صدور افعال خارق عادت براساس تحلیل نفسشناختی علامه طباطبایی، چگونه صورت میپذیرد؟ یافتههای تحقیق حاکی از آن است که صدور این افعال با توجه به مبادی صدور فعل صورت میپذیرد که مبادی قریب و بعید آن عبارتند از: اراده و علم. در امور خارق عادت و ادراکات فراحسی، «ارادۀ مؤثر» نقش دارد که برخاسته از قوت اراده و نیز علم و اعتقاد قطعی به تأثیر آن است. این علم و اعتقاد قطعی مبتنی بر حصول شرایط خاصی است و اعم از آن است که مطابق با واقع باشد یا نباشد، لذا خطابردار است. ارادۀ مؤثر در اموری مانند سحر و کهانت، تنها متکی به نفس صاحب اراده است و در معجزات و کرامات متکی به پروردگار به عنوان مبدأ و منشأ این عالم است.https://jitp.ut.ac.ir/article_67045_1fd71ca2e9c1bb235f499d9d3a051463.pdfدانشگاه تهرانفلسفه و کلام اسلامی2008-942251120180723A comparative Study of Plato and Avicenna's Views on Loveتفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی1311496704610.22059/jitp.2018.234075.522947FAزهراکلهردانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیرازحمیدمیرزاییدانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ریJournal Article20170526<strong> </strong> <br />The Comparative Study of Plato and Avicenna’s views on love is important because, we think, the origin of discrepancies on this issue in Western and Islamic philosophical thought has its roots in these two thinkers’ views. Occasionally, in Plato's theory, Love is described as a desire to possess the goodness and, sometimes, beauty. Therefore, Platonic Love is related to beauty and perfections of the beloved; so, it has some human aspect and cannot be considered as a God attribute and does not flow in the universe and cannot be explained but through anthropological issues. In Plato's theory, as love is to attain beauty, it has an instrumental nature. According to aforementioned description, Platonic love is considered as an object to attain the absolute beauty. <br />On the other hand, according to Avicenna's views, love has its roots in the knowledge of beauty; therefore, he maintains that love is one of the attributes of God which has some ontological aspect.بررسی تفاوت عشقشناسی سینوی و افلاطونی از آن رو حائز اهمیت است که ریشهی اختلاف عشقشناسی فلاسفهی غرب و مسلمان به آثار این دو بر میگردد. افلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی میداند پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمیتواند وصف واجب تعالی باشد از این رو در همه کائنات سریان نیز ندارد؛ پس تبیین آن نیازمند مباحث انسان شناختی است و چون عشق برای رسیدن به زیبایی است ماهیتی ابزاری و آلی دارد و با تصاحب زیبایی معشوق در قالب وصال از بین میرود. با این توصیف عشق برای رسیدن به زیبایی مطلق، مطلوب واقع میشود و عشق او وجه معرفت شناختی دارد. اما از منظر ابن سینا عشق از احاطهی علم به زیبایی به وجود میآید پس وصف باریتعالی است و میتواند فی نفسه مطمح نظر باشد و چون چنین است وجه هستی شناختی دارد که میتوان از آن نتایج الاهیاتی نیز گرفت.https://jitp.ut.ac.ir/article_67046_fba7653d5184ccdd9582b9f82056553d.pdf