%0 Journal Article %T علم حصولی خداوند به مخلوقات %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A موسوی راد, سید جابر %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 55 %N 1 %P 195-179 %! علم حصولی خداوند به مخلوقات %K علم حصولی خدا %K علم حضوری خدا %K علم خدا قبل از خلقت %K علم خدا بعد از خلقت %K علم تفصیلی خدا %R 10.22059/jitp.2022.331517.523311 %X این مقاله درصدد است اثبات نماید که به دلایل مختلفی علم خداوند قبل از خلقت و بعد از خلقت به صورت حصولی است. مهم‌ترین این دلائل عبارتند از: الف: علم حضوری مستلزم اتحاد بین خدا و مخلوقات است، در حالی‌که چنین اتحادی به لحاظ عقلی محال است. ب: در مورد علم حضوری فعلی، این‌که خداوند دارای علم باشد، اما موطن علم وی خارج از ذاتش باشد، معنای معقولی ندارد. ج: قبل از خلق، هیچ موجودی با وجود شخصی‌اش تحقّق ندارد، لذا علم حضوری قبل از خلقت، محال عقلی است. در ادامۀ مقاله تبیین خواهد گردید دیدگاه برگزیده راجع به حصولی دانستن علم خداوند، چه تفاوتی با دیدگاه ابن سینا پیرامون صور ‌مرتسمه‌ی متصل به ذات الهی دارد. سپس به مهم‌‌ترین نقدهایی که بر ضدّ نظریۀ علم حصولی خداوند مطرح شده، پاسخ گفته خواهد شد. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_89187_89ac4a95b3c018871a9665216a854cb9.pdf