%0 Journal Article %T سنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A ذوفقاری, زهرا %A ارشد ریاحی, علی %A توکلی, غلامحسین %A ذوفقاری, شهاب الدین %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 54 %N 2 %P 349-325 %! سنجش معیار برابری و نابرابری عادلانه از دیدگاه علامه طباطبایی و جان رالز %K برابری عادلانه %K نابرابری عادلانه %K علامه طباطبایی %K جان رالز %R 10.22059/jitp.2021.306693.523215 %X برابری و نابرابری مفاهیمی است که هم­زمان با جهانی­شدن، بیش‌ازپیش موردتوجه متفکران قرارگرفته است. در این میان علامه طباطبایی و جان رالز، دو نظریه­پرداز عدالت، به این مفاهیم توجه ویژه نموده­اند. پژوهش حاضر از روش مطالعه تطبیقی با هدف دست­یافتن به مواضع اختلاف و اشتراک این دو متفکر درباره مفاهیم برابری و نابرابری عادلانه، ریشه­یابی این مواضع و سنجش کارایی معیارهای آنان در تبیین رابطه تفاوت‌ها با برابری یا نابرابری حقوق، صورت گرفته است. اهم نتایج به‌دست ‌آمده: علامه طباطبایی بر مبنای حقیقت واحد انسانی و رالز با معیار حداقل ظرفیت شخصیت اخلاقی بر برابری افراد در برخورداری از حق تأکید نموده­اند. در نظر هر دو برخی نابرابری­ها عادلانه است؛ علامه طباطبایی، نقش فرد در برآوردن نیازهای جامعه و رالز، سود بیشتر کم برخوردارترین‌ها را ملاک قرارداده ­است. بر مبنای هر دو، برابری متأثر از تفاوت­های اکتسابی و طبیعی نیست، البته در دیدگاه رالز اندک افرادی از حقوق پایه محروم­اند. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_86186_9ca52ba9aa25dde368fec6be1fbcfc8f.pdf