%0 Journal Article %T نقد تفسیر عرفی از اصالت وجود صدرایی %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A بنان, غلامرضا %A کاکایی, قاسم %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 48 %N 1 %P 35-50 %! نقد تفسیر عرفی از اصالت وجود صدرایی %K اصالت %K اعتباریت %K ماهیت %K ملاصدرا %K وجود %R 10.22059/jitp.2015.54698 %X از بعد از ملاصدرا تا کنون تفاسیر متعددی از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت صورت گرفته که می‌توان این تفاسیر را به سه دسته تفکیک کرد: الف) تفسیر عرفی، ب) تفسیر فلسفی، ج) تفسیر عرفانی. نگارنده بر این باور است که تفاسیر فلسفی و عرفانی تفاسیری صحیح از اصالت وجودند ولی تفسیر عرفی تفسیری ناصحیح از اصالت وجود است که ناشی از نگاهی غیردقیق به مقولۀ هستی است. در این مقاله با مراجعه به آثار متعدد ملاصدرا تفسیر عرفی از سه جهت مورد بررسی و نقد قرار گرفته است: الف) تعاریف و اصطلاحات ب) معنا و مفاد ج) بیان لوازم باطل این تفسیر. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_54698_b250f7a41d0db16a2f45859aef0d7601.pdf