%0 Journal Article %T پیامدهای فرهنگ رفاه برای دین‌داری %J فلسفه و کلام اسلامی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9422 %A علمی, قربان %A حمیدیه, بهزاد %D 2010 %\ 09/23/2010 %V 43 %N 2 %P 83-101 %! پیامدهای فرهنگ رفاه برای دین‌داری %K احساس‌گرایی سطحی %K پست‌مدرنیسم %K جنبش‌های نوپدید معنویت‌گرا. %K رفاه %K سوژه‌محوری %K فرهنگ رفاه %R %X رفاه را به‌دشواری می‌توان تعریف کرد. با وجود این، از ملاحظه تعاریف مختلف می‌توان آن را به برخورداری از امکانات زندگی در سه حوزه اصلی، یعنی بودن، صیرورت، و تعلّق، تعریف کرد. فرهنگ رفاه عبارت است از اصالت یافتن رفاه مادّی و اومانیستی همراه با ابراز‌گرایی سوژه‌. در عصر حاضر، فرهنگ رفاهِ گسترده‌ای شکل گرفته است و با ارزش‌ها و معانی جدیدی که با خود به‌ همراه آورده، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیّت و کمّیّت دین‌داری نهاده است. نظام معنایی نهفته در رفاه، یعنی سوژه‌محوری و تأصل انسان، همراه با فرهنگ احساس‌گراییِ سطحی، زمینه بسیار مساعدی جهت تحوّل دین‌داری فراهم کرده است. رابطه انسان با خدا، از رابطه تکلیفی و تعبّدی به رابطه اختیاری و رمانتیک تحوّل یافته است و نیز دین به گونه‌ای تعریف شده است که تضادّی با رفاه نداشته باشند. دین‌داری در تحت حاکمیّت فرهنگ رفاه، در معرض آن است که دین را به وسیله و ابزاری رفاه‌زا تبدیل کند. همه تحلیل‌های فوق، به صورت کاملاً آشکار در جنبش‌های معنویّت‌گرای نوپدید قابل‌مشاهده است. %U https://jitp.ut.ac.ir/article_22810_ad313757fe7dbb1522380caf4fce4347.pdf