per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
151
166
10.22059/jitp.2017.228599.522935
63723
Research Paper
تأملی بر نحوه انتزاع کثیر از واحد و اتصاف واحد به کثیر
A Reflection on Extracting Multiple Concepts from an Indivisible Essence
محمد بنیانی
m.bonyani@gmail.com
1
علی رحیمی
a.r93933@yahoo.com
2
دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام دانشگاه شیراز
مشکل انتزاع مفاهیم کثیر از ذات بسیط یکی از انگیزههای اصلی گرایش به الهیات سلبی است کما اینکه قول به عینیت ذات و صفات بدون تصحیح کیفیت انتزاع مفاهیم کثیر ناتمام است. در پاسخ به نحوۀ انتزاع کثیر از واحد چند نظریه مطرح شده است: الف) انتزاع مفاهیم از صفات متعددی که عین ذاتند. ب) انتزاع مفاهیم از آثار حضرت حق. ج) انتزاع مفاهیم از حیثیت واحد وجود و... لکن همۀ این راهکارها ناتمام است لذا راهکار پیشنهادی ما آن است که اوصافی که ما از خود و دیگران انتزاع میکنیم را با توجه به اینکه خداوند متعال منشأ جمیع کمالات بوده و فاقد شیء نمیتواند معطی شی باشد، با تجرید از شوائب امکانی، به ذات احدی نسبت میدهیم و او را واجد جمیع اوصاف کمالی میدانیم؛ اگرچه راجع به کیفیت اتصاف سکوت اختیار کرده و تنها اصل اتصاف را اثبات مینمائیم.
The difficulty of extracting multiple concepts from an indivisible essence is one of the main motivation of interest to negative theology. On the other side, believing in the identity of the essence and attributes of God without clarifying the nature of ascribing of attributes to God’s essence is not precise, too. In spite of the variety of solutions to this issue, it seems no one is satisfiable. In this paper, after examining these solutions, we will show that, according to the fact that God is the origin and source of all perfections and the fact that the grantor does not lack the thing he grants, we can ascribe the attributes purified from defects to God although we don't know the nature of this ascription.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63723_c973de6c8ac6d5aebf08ce36a1dd37c3.pdf
انتزاع
اوصاف
بسیط
حیثیات
کثیر
واحد
Negative theology
Indivisible Essence
God’s Attributes
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
167
185
10.22059/jitp.2017.233623.522946
63724
Research Paper
جعل و وجود: بررسی دیدگاه میرداماد
Ja’l and Wujud:A Reflection on the Mirdamad’s View
داود حسینی
davood.hosseini.c@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس
از نظر میرداماد وجود وصفی در جهان برای موضوع خود نیست، بلکه همان موجودیت مصدری است؛ متعلق جعل بسیط ماهیت است و نه وجود یا اتصاف ماهیت به وجود؛ مفاد جعل بسیط تقرر ماهیت است و نه وجود یا موجودیت ماهیت؛ مطلب هل بسیط بر دو گونه است، هل بسیط مشهوری (پرسش از وجود) و هل بسیط حقیقی (پرسش از تقرر). در این نوشتار، نشان داده میشود که مجموع همۀ سخنان میرداماد در باب وجود، جعل، ماهیت و تقرر را نمیتوان به نحو سازگاری فهمید. اصلاحی پیشنهاد خواهد شد که بر طبق آن در زبان متافیزیک، تنها جعل و ماهیت حضور داشته باشند.
Mirdamad argues, in some details, for a series of theses on wujud (existence) and ja’l (creation): first, wujud (existence) is not a property of anything; second, it is nothing but al-mojudiah al-masdariah (to-be-existent); third, what is created is mahiyah (quiddity) and not existence or quiddity’s being existent; forth, the resultant of creation is tagharor al-mahiyah (the subsistence of quiddity) and not its existence; and fifth, there are two non-equivalent simple-if questions, real (the question of subsistence) and commonly accepted (the question of existence). In this paper, the main question is how Mirdamad’s multidimensional theory about existence, subsistence, creation, and quiddity can be sustained coherently. We will show that the whole picture Mirdamad draws cannot be maintained coherently. A qualification will be proposed according to which in the language of metaphysics, there is nothing but creation and quiddity.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63724_32c3a55124dd83d9270348d4e41d7a55.pdf
تقرر
جعل
موجودیت
وجود
هل بسیط
Wujud (Existence)
ja’l (creation)
tagharor (subsistence)
Simple-If Question
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
187
205
10.22059/jitp.2017.222100.522913
63725
Research Paper
استعارۀ وجود به مثابۀ امر سیال در فلسفۀ ملاصدرا
The Existence-as-Fluid Metaphor in Mulla Sadra’s Philosophy
وحید خادم زاده
v.khademzadeh@gmail.com
1
استادیارگروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
در نظریّۀ شناختی استعاره، ادراک مفاهیم انتزاعی به واسطۀ استعارههای مفهومی میسر میشود به گونهای که با حذف این استعارهها، بخش بزرگی از معنای این مفاهیم نیز از دست میرود. با فرض پذیرش این نظریه، وجود به عنوان یکی از مهمترین مفاهیم در فلسفۀ ملاصدرا نیز به واسطۀ استعارههای مفهومی گوناگونی فهم میشود. استعارۀ «وجود به مثابۀ امر سیال» ویژگیهای جسم سیال را به وجود در الهیات نگاشت میشود. جسم سیال قادر به شکل حفظ خود نیست و به شکل ظرف خود در میآید و همچنین جسم سیال پیوسته و یکپارچه به نظر میرسد. این دو ویژگی در مفهومسازی وحدت وجود نقش بسزایی دارد. همچنین در دیدگاه وحدت وجودی، خلق عالم ممکن با دو اصطلاح سریان و انبساط وجود توصیف میشود. دو اصطلاح مذکور نیز ریشه در فهم وجود به مثابۀ امر سیال دارد. استعارۀ مذکور هم در نظریۀ وحدت تشکیکی وجود به عنوان دیدگاه متوسط ملاصدرا و هم در نظریۀ وحدت شخصی وجود به عنوان دیدگاه نهایی او مورد استفاده قرار گرفته است.
In cognitive metaphor theory, abstract concepts are understood by conceptual metaphors so that by removing these metaphors, these concepts are not understandable. Given this theory, wujud (existence), as one of the most important concepts in Mulla Sadra’s philosophy, is understood by several conceptual metaphors. Existence-as-fluid metaphor maps the properties of the fluid on the existence in metaphysics. The fluid is not able to keep its body shape, but conforms to the shape of its container; so, the fluid is seen as continuous and integrated matter. These two properties play an important role in the conceptualization of the existential unity. In the theory of existential unity, creation of the universe is described by the flow and expansion of existence. The two terms are also rooted in the understanding of existence as a fluid.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63725_60fc9735daef5954f48d9d7a29dc969d.pdf
استعارۀ مفهومی
انبساط
ملاصدرا
وحدت وجود
وجود
Mulla sadra
conceptual metaphor
Existence
ExistentialUnity
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
207
223
10.22059/jitp.2017.226832.522927
63726
Research Paper
غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
The Ghias al-Din Mansour Dashtaki’s View: Unity of Intuition or Unity of Existence
الهه زارع
elahezare@gmail.com
1
عباس جوارشکیان
jvareshki@um.ac.ir
2
سید مرتضی حسینی شاهرودی
shahrud@ferdowsi.um.ac.ir
3
قاسم کاکائی
gkakaie@rose.shirazu.ac.ir
4
دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه فردوسی مشهد.
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
استاد گروه الهیات(فلسفه و کلام اسلامی) دانشگاه شیراز
از میان مخالفان نظریۀ «وحدت وجود»، برخی کاملاً آن را رد کرده و برخی دست به تأویل آن زدهاند. غیاثالدین منصور دشتکی از جملۀ کسانی است که سخنان عرفا را به وحدت شهود تأویل کردهاست. به این معنا که سالک به مراتبی میرسد که از ماسویالله غافل میگردد. اما با وجود این، برخی از سخنان و عباراتش بیانگر وحدت وجودند. با بررسی آثار وی این نتیجه حاصل آمد که نظریۀ غالب وی وحدت شهود است. اما سردرگمی وی میان وحدت شهود و وحدت وجود معلول عواملی، از جمله: تمایز قائل نشدن میان نظریات مختلف، اثرپذیری از مجادلات و مخالفتهای میان خود و جلالالدین دوانی و تلاش برای مقابله با جهلۀ صوفیه و صوفینماهای زمان خود تشخیص داده شد.
Some the opponents of the theory of "Unity of Existence" is completely rejecting it, and some have some interpretation of it. Ghias ad-Din Mansour Dashtaki is one of those who interpreted it as the "Unity of intuition". It means that the mystic arrives in a state becoming unaware of all things but God. However, one can find, in his works, cases he defends the unity of existence too. We can conclude that his prevailing theory is the unity of intuition, and his confusion between the unity of existence and unity of intuition is the result of some matters such as his failing to distinguish between different views, being influenced by the dispute occurred between him and Jalal al-Din Dawani and his try to deal with the ignorant Sufis of his time.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63726_4b47f1c481bd51c936092b4165d5777f.pdf
جلالالدین دوانی
غیاثالدین منصور دشتکی
وحدت وجود
وحدت شهود
Ghias al-Din Mansour Dashtaki
Jalal al-Din Dawani
Unity of existence
Unity of Intuition
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
225
243
10.22059/jitp.2017.230811.522941
63727
Research Paper
نظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی
The Purpose Theory as the Evidence of Psychological Egoism in the Mulla Sadra’s Philosophy
عبداله صلواتی
salavati2010@gmail.com
1
استادیار گروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
از خودگروی روانشناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آنها بر ویژگی خاصی تأکید شده است؛ در تقریر آین بر بازگشت «هدف و منفعت به فاعل فعل»، در تقریر پویمن بر «بازگشت رضایت به فاعل فعل»، در تقریر ریچلز بر عنصر «خودخواهی» و در تقریر هولمز بر «انگیزه» و «حب ذات» تصریح و تأکید شده است. عناصر یادشده به ظاهر در فلسفۀ ملاصدرا حضور دارند؛ چنانکه ملاصدرا در نظریۀ غایت از «حب ذات» و « ارجاع همۀ غایات به فاعل» سخن میگوید.پرسش پایۀ این جُستار عبارت است از اینکه آیا «ارجاع همۀ غایات به فاعل» و «حب ذات» در فلسفۀ ملاصدرا مؤید و قرینهای بر خودگروی روانشناختی است؟ یافتۀاین پژوهش به این قرار است که با واکاوی دقیق «غایت» به طور عام و «انگیزه» به طور خاص، «خودخواهی»، و «فضیلت» میتوان گفت که فلسفۀ صدرایی مؤید نظریۀ خودگروی روانشناختی نیست. گفتنی است که این پژوهش مسبوق به پیشینهای نیست.
There are several versions of psychological egoism, and each emphasizes some specific issue. This issue, in the Ayn’s version, is the reflection of the subject’s benefit to him. In Pojman's version, it is the reflection of the subject’s satisfaction to him. In Richards's remark, selfishness, and in Holmes's statement, motivation and self-love have been emphasized. All the aforementioned elements are present in the Mulla Sadra’s philosophy; as, in his explanation of the purpose theory, he speaks of self-love and the reflection of all purposes to the subject. The main question is: is, in the Mulla Sadra’s philosophy, the reflection of all purposes to the subject and self-love in favor of psychological egoism? The findings are: considering concepts such as purpose (in its general meaning), motivation (in its particular sense), selfishness and virtue, one can say the Sadra’s Philosophy is not in favor of the theory of psychological egoism.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63727_c3c8b2757fc7b4212cb475055b49b7fc.pdf
اخلاق فضیلت محور
خودگروی اخلاقی
خودگروی روانشناختی
غایت
ملاصدرا
Mulla sadra
Psychological Egoism
Ethical Egoism
Ethics of Virtue
Purpose
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
245
268
10.22059/jitp.2017.202567.522846
63728
Research Paper
دلالت سمانتیکی و دلالت تصوّری
Semantical Implication and Conceptual Implication
احمد عبادی
ebadiabc@gmail.com
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان
نظریۀ دلالت تصوّریِ اصولدانان از یکسو و دیدگاه فیلسوفان زبان در باب معناداریِ سمانتیکی از سوی دیگر، قابل مطالعۀ تطبیقی است. دلالت تصوّری، انتقال ذهن از لفظ به معنای آن به محض صدور لفظ از گوینده بدون توجّه به قصد و ارادۀ اوست. دلالت تصدیقی، دلالت لفظ بر معنای مقصود گوینده است. سمانتیک تقریباً به نظریۀ دلالت تصوّری نزدیک است؛ زیرا سمانتیک، مطالعۀ معنا به نحو مستقل از متکلّم یا مؤلّف است و پراگماتیک نیز تقریباً به نظریۀ دلالت تصدیقی قرابت دارد؛ زیرا پراگماتیک، مطالعۀ معنا بر مبنای قصد متکلّم یا مؤلّف است. از میان نظریههای معناداریِ سمانتیکی، دیدگاه کاربردیِ معنا به نظریۀ دلالت تصوّری گویا نزدیکتر است؛ زیرا از منظر هر دو دیدگاه، زبان و کاربرد الفاظ یک فعالیت قانونمندِ اجتماعی بوده و الفاظ و عبارات معنای خود را از کثرت کاربرد و کارکرد آنها در اجتماع مییابند.
Usuli experts' theory of conceptual implication, on one hand, and the linguistic philosophers' theory of semantical implication, on the other, can be the subject of a comparative study. Theory of conceptual implication is the basis of the semantic approach. Conceptual implication is the transfer of mind from a term to its meaning regardless of the speaker's intention. Judicial implication is the transfer of mind from a term to the speaker's intended meaning. Semantics is closer to the theory of conceptual implication because semantics is the study of meaning independent of the speaker or author’s intention. Pragmatics is closer to theory of judicial implication because pragmatics is the study of meaning based on the speaker or author’s intention. Of all theories of semantical signification, the use theory of meaning is closer to the theory of conceptual implication because according to both theories, language and the use of terms are socially rule-governed activities. What's more, both theories claim that phrases and terms acquire their meaning through their multiple usages and functions in society.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63728_c5b6f02af1f5f1d72be4d63c5b0c1858.pdf
پراگماتیک
دلالت تصدیقی
دلالت تصوّری
سمانتیک
علم اصول
Conceptual Implication
Judicial Implication
semantics
Usul al-fiqh (Principles of Jurisprudence)
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
269
299
10.22059/jitp.2017.218023.522900
63729
Research Paper
منطق ابهری در بیان الاسرار
Abhari’s Logic in Bayan al-Asrar
مهدی عظیمی
mahdiazimi@ut.ac.ir
1
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران
اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (؟656ـ597) دانشمند بزرگ ایرانی است که نوشتههای ارزشمند فراوانی از خود بر جای گذاشته است. مخطوط فاضل احمد پاشا 1618، کهدر کتابخانۀ کوپریلی استانبول نگاه داشته میشود، دربردارندۀ چهار رساله از اوست، به نامهای بیان الأسرار، تلخیص الحقائق، کتاب المطالع، و زبدة الحقائق، که هر یک مشتمل است بر منطق، فیزیک، و متافیزیک. این رسالهها را کاتبی قزوینی از نسخۀ اصل برای خود رونویسی کرده و ابهری به خط خویش بر آغاز همۀ آنها یادداشت إنهاء با تاریخ و توقیع نوشته است. آنچه در پی میآید تقدیم و تحقیق بخش منطق بیان الأسرار است. منطق ابهری در این رسائل، از جمله در بیان الأسرار، بر خلاف آثار بعدیاش تقریباً بهکلّی تابع منطق ابنسینا است. به اقتضای تکنسخه بودنِ مخطوط، روش قیاسی را برای تصحیح آن برگزیدهایم.
Athir al-Abhari (d. ca. 656/1258) was an outstanding Iranian polymath who wrote numerous treatises, as Bayan al-Asrar, Talkhis al-Haqa’iq, Risalat al-Matali’, and Zubdat al-Haqa’iq. Each treatise contains three subjects: logic, physics, and metaphysics copied by Katibi al-Qazwini. Al-Abhari has written his ijaza at the beginning of each of the treatises. The four are preserved in MS Fazil Ahmed Pasha, 1618, in the Library of Kuprili, Istanbul. In this study, I have edited and introduced the Logic of Bayan al-Asrar. Abhari’s logic in this work is purely Avicennan.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63729_3d67d38a447cd43a2965077761a68408.pdf
ابهری
اثیرالدین
بیان الأسرار
فاضل احمد پاشا 1618
منطق ابهری
Athir al-Abhari
Bayan al-Asrar
MS Fazil Ahmed Pasha 1618
al-Abhar’s Logic
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2017-10-23
50
2
301
313
10.22059/jitp.2017.214048.522887
63730
Research Paper
توحید صفاتی و بساطت ذات واجب تعالی از دیدگاه علامه طباطبایی
Allame Tabatabaei’s Views on the Unity of Divine Attributes and God’s Simplicity
سید شهریار کمالی سبزواری
shahriarkamali@yahoo.com
1
محمد سعیدی مهر
saeedimehr@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فلسفه ،دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
حکما، به ویژه صدرالمتألهین، بر نظریۀ «تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب تعالی» تأکید میکنند. این در حالی است که عرفا حمل صفات واجب را متأخر از مقام ذات دانسته و ذات واجب را مقام «لا اسم له و لا رسم له» میدانند. علامه طباطبایی در کتاب نهایة الحکمة قول به تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب را پذیرفته است، در حالی که در تفسیر المیزان، مهرتابان و رسائل توحیدیه قائل به نفی کثرت مفهومی از مقام ذات و تأخر صفات واجب از مقام ذات گردیده است. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که لازمۀ نظریۀ «تغایر مفهومی و اتحاد مصداقی صفات واجب تعالی» ترکیب واجب تعالی از وجود و عدم خواهد بود و نظر صحیح در این باب همان «نفی کثرت مفهومی صفات در مقام ذات، و تأخر صفات واجب از مقام ذات» است. و در انتها نیز با استفاده از حمل حقیقه و رقیقه و تمایز آن با حمل شایع، وجه جمعی برای سازگاری هر دو نظر علامه طباطبایی در نهایة الحکمة و تفسیر المیزان پیشنهاد خواهیم نمود.
Muslim philosophers, including Mulla Sadra, commonly advocate the theory of “the conceptual difference and existential identity of Divine attributes”. Muslim mystics, however, hold that the attribution of Divine attributes is posterior to His essence and that the very essence transcends any attribute or name. Allame Tabatabaei supports the former theory in his Nahaya al-Hikmah but in some other works like Al-Mizan, sees the latter as the correct one. In this paper, we argue that the first view leads to an implausible result, namely the composition of the Divine attributes from existence and non-existence. Then, appealing to the dichotomy of haqiqah/raqiqah predication we propose a way to reconcile between the two apparently incompatible views of Tabatabaei.
https://jitp.ut.ac.ir/article_63730_b0fcb9d1f60854c53e71d9068c493122.pdf
توحید صفاتی
حمل حقیقه و رقیقه
علامه طباطبایی
نظریۀ عینیت
allameh tabatabaee
The unity of Divine attributes
Divine simplicity
haqiqah/raqiqah predication