per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
1
21
10.22059/jitp.2013.31934
31934
Research Paper
عرفان ابن سینا در آثار فرانسویان دو سدۀ اخیر
Mysticism of Ibn Sina
in the French Works of Two Recent Decades
محبعلی آبسالان
1
استادیارگروه ادیان وعرفان، دانشگاه سیستان وبلوچستان
در قرن نوزدهم با پیدایش مکتب های ادبی در فرانسه و توجه به آثار ادبی و عرفانیمشرق زمین، کار نویسندگان و مترجمان رسائل و نوشته های ابن سینا آغاز شد. آن هاابن سینا را ابن سینای ارسطویی که ناقل میراث ارسطویی و نوافلاطونی به غرب بودمی شناختند.فرانسویان این پرسش را مطرح کردند که چرا ابن سینای ارسطویی به نگرش هایعرفانی پرداخته است. آن ها با طرح این مسئله که آیا می توان بین این دو جریان فکریوحدتی ایجاد کرد یا نه، در آثارشان به سه گونه نظریه مبادرت ورزیدند. گروهی تلاشکردند تا پیوندی بین آثار عرفانی او با نگرش ها و نوشته های فلسفی بیابند و گروهی ازمحققان دربارۀ شخصیت و آثار عرفانی او تردیدی نکردند و با صراحت گفتند کهابن سینا در آثارش از مراحل سیر و سلوک عارفانه و مکاشفاتی ذکر می کند که قالبیرمزگونه و استعاری دارد که نشان از تجربۀ شخصی و عملی اش می باشد، و گروه سوماو را فیلسوفی ارسطویی معرفی کردند که صرفاً ناقل سخنان صوفیان و عارفان بودهاست. ما در این مقاله توصیف و تحلیل این سه دیدگاه خواهیم پرداخت.
In the nineteenth century, with the rise of the literary schoolsin France and giving heed to oriental literacy and mysticalworks, the commentators and translators of Ibn Sina began towork on his treatises. Since they knew Ibn Sina as anAristotelian philosopher, the following question was raised:Why has Aristotelian Ibn Sina given heed to mysticalattitudes? In response to the question whether or not there isany unity between the two mentioned tendencies, the Frenchresearchers have three views: Some have attempted to find asort of relationship between Ibn Sina's philosophical writingsand his mystical works. Others have not questioned hismystical character and his spiritual works and have clearlypointed out that his intuitions and mystical words has a sort ofmetaphorical and mysterious theme showing his mysticalexperiences. The rest have introduced him as an Aristotelianphilosopher who has only quoted the words of Sufis andmystics. Our goal in this paper is to critically analyze thesethree perspectives.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31934_b955572de898e619f4250f2c0c2cb4e0.pdf
ابن سینا
عرفان
آثار فرانسویان
Ibn Sina (Avicenna)
Mysticism
French works
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
23
53
10.22059/jitp.2013.31935
31935
Research Paper
بررسی پدیدۀ تخلخل و تکاثف در طبیعیات فلسفۀ اسلامی
(بحثی منتقدانه از منظر دانش فیزیک)
A Study of Condensation and Rarefaction
phenomena in Islamic natural philosophy (physics)
سعید انواری
1
عباس انواری
2
استادیار فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی
استاد فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف.
«تخلخل» و «تکاثف» دو اصطلاح در علم طبیعیات هستند که در معانی متعدّدی بهکار رفتهاند. در این مقاله معانی مختلف این دو اصطلاح، اعم از حقیقی، غیرحقیقی، و مجازی، و تفاوت آنها با نموّ و ذبول، سمن و هزال، ورم و نیز زیادت و نقصان مصنوعی بیان شده و به شرح انواع مختلف آنها از قبیل: طبیعی و قسری، ذاتی و عرضی، جسمانی و روحانی پرداخته شده است. سپس با بیان دلایل فلاسفۀ مشاء و ارائۀ آزمایشهای تجربی در اثبات تخلخل و تکاثف حقیقی، به نقد و بررسی این دلایل از منظر دانش فیزیک پرداخته و نشان داده شده است که گرچه به برخی از این دلایل ایراداتی وارد است، در مجموع میتوان از تخلخل و تکاثف حقیقی دفاع کرد و سخن مخالفان این نوع از تخلخل و تکاثف، همچون شیخ اشراق، صحیح بهشمار نمیآید.
Condensation (contraction) and rarefaction (expansion)are two terms in natural philosophy (physics) used inseveral different meanings. In this article the meanings ofthe two terms and their real and artificial kinds areintroduced and their differences with some terms such asgrowth, tumor, and, also, their opposite ones areexpressed. We have also evaluated the philosophical andexperimental arguments offered by Islamic Peripateticphilosophers for the real condensation and rarefactionfrom the perspective of modern science. Finally we haveshown that although there are some criticisms against theirarguments, the Islamic Peripatetic philosophers have beenrealistic in describing these terms, and the opponents’words such as Suhrawardi’s are not correct.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31935_93af1b4f8fd04dc95d610b28dac2a3e1.pdf
تخلخل
تکاثف
انبساط
انقباض
طبیعیات
فیزیک
فلسف اسلامی
Condensation
Rarefaction
Expansion
contraction
natural philosophy
Physics
Islamic Philosophy
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
55
77
10.22059/jitp.2013.31936
31936
Research Paper
مقسم تصور و تصدیق از منظر معرفتشناسی نوصدرایی
Neo-Sadraean Epistemology and the Divider of the
"Imagination" and "Judgment"
عبدالحسین خسروپناه
akhosropanah@yahoo.com
1
مهدی عاشوری
ashoori@irip.ir
2
دانشیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد پیام نور تهران
تفکیک «تصور» و «تصدیق» از تمایزهای اصلی است که متقدمین در منطق و متأخرین در معرفتشناسی از آن بهره بردهاند، هر دو گروه مقسم این دو را «علم حصولی» میدانند، این تقسیم در «معرفتشناسی نوصدرایی» برای اقسام معرفت به کار رفته است، اما نمیتوان «تصدیق» را در اصطلاح معرفتشناسی بنا بر تعریف فلسفۀ اسلامی «علمحصولی» دانست. این تحقیق با مرور ادبیات فیلسوفان مسلمان به ویژه نوصدراییان، مدعی است که تفکیک تصور و تصدیقْ هستیشناختی، و «علم حصولی» به عنوان مقسمْ «هستی علمی» است. اما استعمال «تصدیق» در منطق و معرفتشناسی مساوق با «قضیه» میباشد، نه یک «هستی علمی» که در عین بساطت خارجی در تحلیل عقلی دو مفهوم «حکایت» و «حکم» از آن انتزاع میشود. «تصدیق» در منطق به معنای «اذعان به صدق قضیه» و در معرفتشناسی به معنای «معرفت به تحقق یا عدم تحقق یک امر» است. پیشنهاد میشود برای امور متناظر با «تصور» و «تصدیق» در معرفتشناسی از «معرفت تصوری» و «معرفت تصدیقی» استفاده شود.
Differentiation of the two terms imagination and judgmentis a main distinction in Islamic logic and Neo-Sadraeanepistemology. Both disciplines believe that the divider ofthe two is "acquired knowledge". But, the concept of“judgment”, in epistemology, is not the same as theconcept of "acquired knowledge" in Islamic philosophy.Differentiation of imagination and judgment is anontological one, and Islamic philosophers consideracquired knowledge as an "epistemic being". In logic andepistemology "Judgment" is the same as "proposition",and is not an “epistemic being". “Judgment" is the originof the two concepts: "representation" and "assertion". Inlogic, "Judgment" is "asserting the truth of a proposition",and in epistemology, it is the knowledge of realization ornon- realization of something.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31936_78283ccab5c9a60e46cdb0aaf00a87f4.pdf
تصور
معرفت تصوری
تصدیق
معرفت تصدیقی
معرفت شناسی
نوصدرایی
Imagination (tasawur)
Imaginational knowledge (ma'rifat tasawuri)
Judgment (tasdigh)
Judgemental knowledge (ma'refat-e tasdiqi)
Neo-Sadraean epistemology
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
79
91
10.22059/jitp.2013.31937
31937
Research Paper
راهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع "اجتماع دو مقوله"
در وجود ذهنی و کارایی آن
The Mulla Sadra’s Distinct Solution from Ibn Sina’s on Resolving Co-existence of Two Categories in Mental Existence and Its Efficiency
محمود زراعت پیشه
m.zeraatpishe@birjand.ac.ir
1
احد فرامرز قراملکی
ghmaleki@ut.ac.ir
2
استادیار دانشگاه بیرجند
استاد دانشگاه تهران
ارسطو، علی رغم اینکه «کلی جواهر» را جوهر دانسته است، علم را عرض میداند. این امر این پرسش را رقم زده است که «کلی جوهر» چگونه میتواند در عین جوهر بودن، عرض باشد؟ ابنسینا در پاسخ، موضوع گزارۀ مورد نزاع را از «صورت ذهنی جوهر» به «ماهیت جوهر» تغییر داده است، تا صدق آن را در قالب حمل شایع صناعی بالذات تضمین نماید. ملاصدرا با توجه به این تغییر و نقد ابن سینا، راه چاره را در طرح حمل اولی ذاتی دانسته است. با بررسی راهکار ابنسینا و ملاصدرا می توان به خوبی ضرورت طرح تمایز «حملین» به وسیلۀ ملاصدرا را دریافت. همچنین میتوان به خوبی پی برد که راه حلهای ایشان علی رغم ادعای قوام صفری یکسان نیست. و نیز نمیتوان آن گونه که فلاحی میگوید راهکار ملاصدرا مبنی بر تمایز حملین را ناکارآمد دانست، اگرچه این راهکار تنها پاسخگوی بخشی از معضل پدیدآمده است.
Although Aristotle has considered the “universal substance” as a substance, he introduced knowledge as an accident. The question then arises as to whether a “universal substance”, whereas it is a substance, can be an accident. Answering the question, Ibn Sina has changed the subject of the dispute from “mental substance” to “quiddity of substance”, so that he could guarantee its truth in the form of an “essential artificial common predication” (haml shaye sana’i be-al-dhdhat). Considering this change and criticizing Ibn Sina, Mulla Sadra has posed “essential primary predication” (haml awwali dhdhati) as a solution. By considering these two solutions, the necessity of posing essential primary predication by Sadra can be understood. It also can be well realized that their solutions, despite Qawam Safari’s claim, are not the same, and Sadra’s solution cannot be seen as inefficient, as Fallahi says, although it can only solves some part of the problem.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31937_05e6f33f3e4e84fd0765685319a55000.pdf
جوهر اول
جوهر ثانی
کلی جوهر
حمل اولی ذاتی
حمل شای صناعی
Primary subsistence
Secondary subsistence
Universal substance
Essential primary predication
Artificial common predication
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
93
112
10.22059/jitp.2013.31938
31938
Research Paper
گزاره های همیشه صادق نزد خونجی در منطق مرتبۀ دوم
Khunaji’s Tautologies in Second-Order Logic
اسداللّه فلاحی
1
استادیار مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
افضلالدین خونجی، برای نخستین بار در تاریخ منطق، در میان گزارههای حقیقیه و خارجیه، گزارههای همیشهصادق و گزارههای همیشهکاذب را یافته است. این گزارهها پیش از این در منطق مرتبۀ اول صورتبندی شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند و نشان داده شده است که صدق همیشگی این گزارهها نیازمند پیشفرض «وجود فرضی معدومات» است. در این مقاله، این گزارهها را در منطق مرتبۀ دوم بررسی کرده و نشان دادهایم که در این منطق، نیازی به پیشفرض یادشده نیست و گزارههای همیشهصادق خونجی بدون هر گونه پیشفرضی در منطق مرتبۀ دوم به عنوان قضیه اثباتپذیرند. اما تحلیل این گزارهها در منطق مرتبۀ دوم نیز کاستیهای خود را دارد. برای نمونه، صورتبندی موجبۀ جزئیه در گزارههای خارجیة الطرفین بسیاری از گزارههای کاذب را صادق میسازد. این نشان میدهد که تحلیل این گزارهها، چه در منطق مرتبۀ اول و چه در منطق مرتبۀ دوم، کاستیهایی دارد و نیازمند زدودن است.
For the first time in the history of logic, Afzal al-Din al-Khunaji has found tautologies and contradictories among the verity and actuality propositions. These have been formalized and investigated in First-Order Logic and it has been shown that their perpetual truth requires the assumption of ‘the presupposed existence of non-existence.’ In this paper, I investigate the tautologies in Second-Order Logic and show that there is no need to the aforementioned assumption, and they can be proved as theorems without any assumption in Second-Order Logic. But, the analysis of these tautologies in Second-Order Logic has its shortcomings; for example, the formalization of actuality I-propositions in many cases is contradictory. This shows that the analysis of the tautologies, whether in First- or Second-Order Logic, has shortcomings, which need to be removed.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31938_5f4f199913a2caff854f473c1cdba01f.pdf
قضیّۀ حقیقیه
قضیۀ خارجیه
منطق قدیم
منطق جدید
منطق مرتبۀ
اول
منطق مرتبۀ دوم
Verity proposition
actuality proposition
Ancient Logic
Modern Logic
First- Order Logic
second-order logic
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
113
131
10.22059/jitp.2013.31939
31939
Research Paper
برهان وجودی آنسلم به تقریر زالتا و نقد آن
On Zalta on Anselm’s Ontological Argument
حامد قدیری
1
داود حسینی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه منطق؛ دانشگاه تربیت مدرس
استادیار گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس
یکی از صورتبندیهای مربوط به برهان وجودی آنسلم، متعلق به اوپنهایمر و زالتا است که در مقالهای مشترک، بر اساس منطق آزاد و مفهوم تصورپذیری، تقریری از این برهان ارائه دادهاند. این صورتبندی بر دو مقدمه مبتنی است. نوشتۀ حاضر، پس از ارائۀ گزارشی از تقریر اوپنهایمر و زالتا، به تحلیل یکی از مقدمات پرداخته و با گسترش مدل معنایی زالتا، استدلالی برای پشتیبانی از آن ارائه میدهد که بر دو مقدمۀ دیگر استوار خواهد بود. ادعا این است که این صورتبندی با متن آنسلم هماهنگی بیشتری دارد.
Oppenheimer and Zalta, in a co-Authored paper, argue that the Anselm’s ontological argument can be formalized based on free logic and the concept of conceivability. According to their version, there are only two premises in Anselm’s argument. We will argue that one can extend their formalization by introducing an argument for one of the two premises based on Anselm’s text. We will also show that our formulation is in more accordance with Anselm’s text.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31939_0f2316f5c0eeb842caeb68a5b893dfa9.pdf
برهان وجودی آنسلم
زالتا
اوپنهایمر
منطق آزاد
تصورپذیری
Anselm’s Ontological Argument
Zalta
Oppenheimer
Free Logic
Conceivability
per
دانشگاه تهران
فلسفه و کلام اسلامی
2008-9422
2588-5014
2013-03-21
46
1
133
146
10.22059/jitp.2013.31940
31940
Research Paper
مبانی و لوازم نظریۀ خیال سهروردی
The Foundations and Consequences of
Suhrawardi’s Theory of Imagination
نادیا مفتونی
1
استادیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران
مسألۀ خیال نزد دانشمندان مسلمان از ثم رات معرفتی در مسائل متنوعی چونهستی شناسی، وحی و نبوت، مفهوم سازی و کارکردهای هنر برخوردار است و در نظامفلسفی شیخ اشراق نیز در رابطه ای تلازمی با سایر مسائل ایفای نقش می کن د.شاخص ترین مبانی سهروردی در پردازش نظریۀ خیال قاعد ۀ ابصار است که شیخاشراق آن را در مواضع متعدد بسط داده و براساس آن خیال را به مثابۀ اشراق نفستبیین کرده است. صرف نظر از دلیل شهودی، استدلال عمدۀ شیخ بر خیال اشراقی،ابطال قوای متعدد ادراکی است که براساس آن مرتبه ای در عالم وجود را به مُثُل معلّقهاختصاص می دهد. وی در مسألۀ ادراک حسی و خیالی سنخیت را منتفی می داند.
The problem of “imagination”, as raised by Muslimphilosophers, has several epistemic consequences insubjects as diverse as ontology, prophecy,conceptualization and the functions of art. InIlluminationist Philosophy of Suhrawardi, moreover, bearsthe topic of imagination a correlation to other subjects. Ofthe foundations of Suhrawardi's processing of the theoryof imagination, the most prominent is the principle ofvision, which he has developed in some positions, andbased on which he has considered imagination as theillumination of the soul. Apart from intuitive proofs,Suhrawardi's major argument for illumationist imaginationis the refutation of manifold cognitive faculties. It is basedon this refutation that he devotes an echelon of theuniverse to suspended archetypes (incorporeal forms). Herejects the affinity between sensual and imaginativeperception.
https://jitp.ut.ac.ir/article_31940_dcdd83022e8291b04e248cb552704d4a.pdf
ابصار
خیال
مثل معلقه
قوه
مرایا
سهروردی
Vision
imagination
archetypes
Suhravardi