@article { author = {MAFTOUNI, Nadia}, title = {Love vis-à-vis Beauty for Avicenna and Suhrawardi}, journal = {Philosophy and Kalam}, volume = {51}, number = {2}, pages = {279-295}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9422}, eissn = {2588-5014}, doi = {10.22059/jitp.2018.244459.522980}, abstract = {Scrutinizing philosophers' scripts centered upon love vis-à-vis beauty, I'm trying to sketch out a concrete as well as discrete conception. In working out the concept of beauty as being specified by perfection, Suhrawardi sounds to follow Avicenna. Applied to the Necessary Being, they both contend, true beauty is actually true of volitional actions, dispositions, and acquisitions serving to achieve final happiness. Avicenna compellingly speaks of a certain love as volitional love marked by perception include the following: sensible, imaginal, illusory, presumptive, and intellectual, due to which volitional love as well as beauty include sensible, imaginal, illusory, presumptive, and intellectual. The acme of volitional love, to Avicenna, is intellectual love including intellectual perception, below of which love goes by the name of animal love. Exemplifying intellectual love by the king of love as well as the Suleyman of love, Suhrawardi tends to follow the Avicennian conceptions, along which pictorially represents love and beauty in his esoteric treatises. As both argue, the way to beauty proves to be love thereby the way to true beauty is downright intellectual love.}, keywords = {True Beauty,Perfection,Intellectual Love,Volitional Love,Perception,Happiness}, title_fa = {ربط و نسبت مفاهیم زیبایی و عشق نزد بوعلی و سهروردی}, abstract_fa = {  بوعلی و سهروردی زیبایی را براساس کمال مفهوم‌سازی کرده‌اند. زیبایی حقیقی در آثار این دو فیلسوف از یک‌سو بر واجب‌الوجود، و از دیگرسو بر افعال و اخلاق و ملکات ارادی انسانی که منجر به سعادت نهایی شود، اطلاق می‌گردد. ابن‌سینا اصطلاح عشق ارادی را به‌میان آورده و مؤلفۀ ادراک را در آن اخذ کرده است. از آنجا که ادراک شامل انواع حسی، خیالی، وهمی، ظنی و عقلی است، عشق ارادی و زیبایی نیز دارای همین مراتب است. شیخ‌الرئیس شریف­ترین مرتبۀ عشق ارادی را که متوقف بر ادراک عقلی است، عشق عقلی یا اختیاری یا نطقی می‌خواند و مراتب پایین‌تر عشق را عشق حیوانی می­‌نامد. شیخ ­اشراق عمدتاً پیرو مفهوم‌سازی‌های بوعلی سینا است. سهروردی به زبان داستان و رمز به مفاهیم زیبایی و عشق توجه کرده است. او نمادهای سلطان عشق و سلیمان عشق را برای تصویرسازی عشق عقلی به کار برده است. از نگاه هر دو فیلسوف، عشق طریق وصول به زیبایی است و تنها راه نیل به زیبایی حقیقی، عشق نطقی است.  }, keywords_fa = {زیبایی حقیقی,کمال,عشق عقلی,عشق ارادی,ادراک,سعادت}, url = {https://jitp.ut.ac.ir/article_69583.html}, eprint = {https://jitp.ut.ac.ir/article_69583_b643c48ce18d2a2e93575ad6599cc67d.pdf} }