@article { author = {kalhor, zahra and mirzaei, Hamid}, title = {A comparative Study of Plato and Avicenna's Views on Love}, journal = {Philosophy and Kalam}, volume = {51}, number = {1}, pages = {131-149}, year = {2018}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9422}, eissn = {2588-5014}, doi = {10.22059/jitp.2018.234075.522947}, abstract = {  The Comparative Study of Plato and Avicenna’s views on love is important because, we think, the origin of discrepancies on this issue in Western and Islamic philosophical thought has its roots in these two thinkers’ views.  Occasionally, in Plato's theory, Love is described as a desire to possess the goodness and, sometimes, beauty. Therefore, Platonic Love is related to beauty and perfections of the beloved; so, it has some human aspect and cannot be considered as a God attribute and does not flow in the universe and cannot be explained but through anthropological issues. In Plato's theory, as love is to attain beauty, it has an instrumental nature. According to aforementioned description, Platonic love is considered as an object to attain the absolute beauty. On the other hand, according to Avicenna's views, love has its roots in the knowledge of beauty; therefore, he maintains that love is one of the attributes of God which has some ontological aspect.}, keywords = {Avicenna,Plato,Love,beauty,Platonic Love}, title_fa = {تفاوت عشق شناسی سینوی و افلاطونی}, abstract_fa = {بررسی تفاوت عشق‌شناسی سینوی و افلاطونی از آن رو حائز اهمیت است که ریشه­ی اختلاف عشق‌شناسی فلاسفه­ی غرب و مسلمان به آثار این دو بر می­گردد. افلاطون عشق را گاه اشتیاق دارا شدن خوبی و گاه تقاضای تملک زیبایی می­داند پس عشق افلاطونی نیازمند زیبایی و کمالات معشوق است و عشق او وجه انسانی دارد و نمی‌تواند وصف واجب تعالی باشد از این رو در همه کائنات سریان نیز ندارد؛ پس تبیین آن نیازمند مباحث انسان شناختی است و چون عشق برای رسیدن به زیبایی است ماهیتی ابزاری و آلی دارد و با تصاحب زیبایی معشوق در قالب وصال از بین می‌رود. با این توصیف عشق برای رسیدن به زیبایی مطلق، مطلوب واقع می­شود و عشق او وجه معرفت شناختی دارد. اما از منظر ابن سینا عشق از احاطه­ی علم به زیبایی به وجود می­آید پس وصف باریتعالی است و می­تواند فی نفسه مطمح نظر باشد و چون چنین است وجه هستی شناختی دارد که می‌توان از آن نتایج الاهیاتی نیز گرفت.}, keywords_fa = {ابن‌سینا,افلاطون,تفاوت عشق‌شناسی,عشق‌شناسی سینوی,عشق‌شناسی افلاطونی}, url = {https://jitp.ut.ac.ir/article_67046.html}, eprint = {https://jitp.ut.ac.ir/article_67046_fba7653d5184ccdd9582b9f82056553d.pdf} }