@article { author = {salavati, abdollah}, title = {The Purpose Theory as the Evidence of Psychological Egoism in the Mulla Sadra’s Philosophy}, journal = {Philosophy and Kalam}, volume = {50}, number = {2}, pages = {225-243}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9422}, eissn = {2588-5014}, doi = {10.22059/jitp.2017.230811.522941}, abstract = {There are several versions of psychological egoism, and each emphasizes some specific issue. This issue, in the Ayn’s version, is the reflection of the subject’s benefit to him. In Pojman's version, it is the reflection of the subject’s satisfaction to him. In Richards's remark, selfishness, and in Holmes's statement, motivation and self-love have been emphasized. All the aforementioned elements are present in the Mulla Sadra’s philosophy; as, in his explanation of the purpose theory, he speaks of self-love and the reflection of all purposes to the subject. The main question is: is, in the Mulla Sadra’s philosophy, the reflection of all purposes to the subject and self-love in favor of psychological egoism?  The findings are: considering concepts such as purpose (in its general meaning), motivation (in its particular sense), selfishness and virtue, one can say the Sadra’s Philosophy is not in favor of the theory of psychological egoism.}, keywords = {Mulla sadra,Psychological Egoism,Ethical Egoism,Ethics of Virtue,Purpose}, title_fa = {نظریه غایت به مثابه قرینه ای بر خودگروی روان شناختی در فلسفه صدرایی}, abstract_fa = {از خودگروی روان­شناختی تقریرهای گوناگونی ارائه شده و در هر یک از آن‌ها بر ویژگی خاصی تأکید شده است؛ در تقریر آین بر بازگشت «هدف و منفعت به فاعل فعل»، در تقریر پویمن بر «بازگشت رضایت به فاعل فعل»، در تقریر ریچلز بر عنصر «خودخواهی» و در تقریر هولمز بر «انگیزه» و «حب ذات» تصریح و تأکید شده است. عناصر یادشده به ظاهر در فلسفۀ ملاصدرا حضور دارند؛ چنان­که ملاصدرا در نظریۀ غایت از «حب ذات» و « ارجاع همۀ غایات به فاعل» سخن می‌گوید.پرسش پایۀ این جُستار عبارت است از این‌که آیا «ارجاع همۀ غایات به فاعل» و «حب ذات» در فلسفۀ ملاصدرا مؤید و قرینه­ای بر خودگروی روان­شناختی است؟ یافتۀاین پژوهش به این قرار است که با واکاوی دقیق «غایت» به طور عام و «انگیزه» به طور خاص، «خودخواهی»، و «فضیلت» می­توان گفت که فلسفۀ صدرایی مؤید نظریۀ خودگروی روان‌شناختی نیست. گفتنی است که این پژوهش مسبوق به پیشینه­ای نیست.}, keywords_fa = {اخلاق فضیلت محور,خودگروی اخلاقی,خودگروی روان‌شناختی,غایت,ملاصدرا}, url = {https://jitp.ut.ac.ir/article_63727.html}, eprint = {https://jitp.ut.ac.ir/article_63727_c3c8b2757fc7b4212cb475055b49b7fc.pdf} }